Kontrola výstavby armádních objektů

Článek prezidenta NKÚ Fr. Dohnala v časopise Parlamentní magazín


Finanční prostředky určené na obranu republiky jsou na jedné straně nezbytné vzhledem k akceschopnosti armády, případně i pro dodržení našich mezinárodních závazků. Na druhé straně bývají často terčem kritiky těch, kteří se obranou země bezprostředně nezabývají a považují tyto výdaje obecně za nepřiměřeně vysoké. Také proto se výdaji na obranu často zabývá nejvyšší kontrolní úřad.

V minulém roce byla proto do plánu kontrolní činnosti zařazena do plánu kontrolní činnosti kontrolní akce, jejímž cílem bylo prověřit poskytování, čerpání a použití peněžních prostředků určených na výstavbu a rekonstrukci zařízení správních částí Ministerstva obrany. Kontrolovaným obdobím byly roky 2004 až 2008, v případě věcných souvislostí i období před rokem 2004 a období do ukončení kontroly.

Peněžní prostředky určené na výstavbu a rekonstrukci zařízení správních částí ministerstva byly kontrolovány v rozsahu dvou programů, a to programu Výstavba a rekonstrukce zařízení správních částí MO a programu – Rekonstrukce objektu integrovaného MO. Oba programy vycházely z Koncepce výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky, přepracované na změněný zdrojový rámec, kterou schválila vláda v roce 2003.

Druhý program si kladl za cíl zajistit rekonstrukci a modernizaci objektů a dostavbu objektů a budov stávající nemovité infrastruktury a realizovat ochranu utajovaných skutečností a zabezpečení objektů MO prostředky technické ochrany.

První program věcně obsahoval rekonstrukce, modernizace a dispoziční úpravy stávajících objektů vojenské lázeňské a rekreační péče, vojenských nemocnic a objektů ústředního správního orgánu, které nesplňovaly hygienické a bezpečnostní podmínky předepsané zákony České republiky, standardy ani cíle výstavby sil NATO. Další složku programu pak tvořily zejména nákupy a modernizace věcných komodit Vojenské policie AČR a zahraničních pracovišť ve strukturách NATO.

Už z tohoto popisu je vidět, že tento program je ve vztahu k deklarovanému zaměření značně nesourodý. Obsahuje podprogramy zaměřené nejen na výstavbu a rekonstrukci, ale i na nákupy vojenské techniky. V průběhu realizace byla dokumentace programu osmkrát měněna, stejně jako záměry a cíle investora. Zejména zvyšování počtů nakupované vojenské techniky a zařízení vojenských nemocnic mělo za následek navýšení účasti státního rozpočtu na realizaci programu ze 1,8 mld. Kč na 3,6 mld. Kč. Současně nebyl splněn původní termín ukončení realizace programu a termín ukončení byl prodloužen o čtyři roky.

V kontrolní akci byla ale zjištěna řada pochybení při jednotlivých konkrétních akcích. Například rekonstrukce Vojenské lázeňské léčebny Mariánské Lázně byla nejprve pro nedostatek peněžních prostředků odložena. Po jejím zahájení v roce 2005 došlo v polovině téhož roku k vyhlášení konkursu na dodavatelskou firmu. Poté byla vypovězena původní smlouva s dodavateli a zadána revize projektové dokumentace u jiného projektanta. V revidované projektové dokumentaci na dostavbu léčebny došlo k navýšení předpokládaných výdajů státního rozpočtu téměř na dvojnásobek původně předpokládané částky. Aniž by ministerstvo hledalo variantní řešení pro dokončení akce, rozhodlo o nepotřebnosti objektů a nabídlo je k odprodeji. Nabídková cena však přitom nedosáhla ani výše vložených peněžních prostředků státního rozpočtu na již provedené práce. Přestože ministerstvo na rekonstrukci léčebny vyčerpalo peněžní prostředky státního rozpočtu ve výši 73 959 124 Kč, skutečná realizace akce nebyla dokončena, a akce tudíž nesplnila svůj účel.

Obrana země je jistě důležitá, nicméně i zde se dá ušetřit například jen tím, že investor bude mít jasno, co chce a kolik za to hodlá utratit. Podrobnosti o celé kontrolní akci můžete najít na www.nku.cz

František Dohnal
prezident NKÚ

tisk stránky