Přejít na obsah stránky

Logo NKÚ

Úvodní stránka
nku.cz Úvodní stránka Servis pro média Tiskové zprávy

:: menu








Za zásahy u dopravních nehod měli hasiči v roce 2014 dostat od pojišťoven přes 300 milionů, kvůli konfliktu v zákonech nezískali ani polovinu

Tisková zpráva ke KA č. 15/08 – 25. 1. 2016

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil hospodaření hasičských záchranných sborů (HZS) Prahy a Jihomoravského, Libereckého a Pardubického kraje v letech 2013 a 2014. NKÚ zkontroloval hospodaření s majetkem v hodnotě 532 milionů korun a peněžní prostředky ve výši 90 milionů korun. Kontroloři zjistili, že výběr peněz za zásahy u dopravních nehod hasičům komplikuje nesoulad v zákonech a že generální ředitelství HZS ČR nesjednotilo pravidla pro úhradu některých služeb, které HZS mohou za peníze poskytovat. Podle NKÚ by generální ředitelství HZS ČR mělo také centrálně nakupovat zásahové vybavení hasičů.

Kontrola ukázala, že kvůli konfliktu v zákonech hasiči nedostali za výjezdy k dopravním nehodám ani polovinu z předpokládaných 300 milionů korun. Zákon totiž umožňuje různé přístupy k vypořádávání náhrad – a to jak ze strany hasičů, kteří o ně žádají, tak ze strany pojišťoven, které je z povinného ručení platí. Ty v některých případech odmítly peníze za zásah zaplatit s tím, že by je měl uhradit viník nehody. Zákon ale hasičům neumožňuje vymáhat peníze za zásah po viníkovi. Generální ředitelství nevydalo žádný předpis, který by tuto situaci řešil. Hasiči tak neuplatnili své nároky u třetiny dopravních nehod. A z uplatněných nároků za zásahy pojišťovny neuhradily téměř 30 %. Výši vybraných prostředků ovlivnila i vláda, když schválila, že náklady za zásah budou hrazeny z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Stanovila také hodinovou sazbu za výjezd na 5 600 korun, přestože původní návrh počítal se 7 tisíci korunami za hodinu. Nově schválený zákon o HZS platný od začátku tohoto roku tyto problémy neřeší. Sjednocená právní úprava by přitom hasičům umožnila dostat zaplaceno za větší počet výjezdů.

Problémy našli kontroloři i u příjmů, které hasiči získávají za své služby. Generální ředitelství nevydalo jednotné pokyny pro uzavírání smluv a pro stanovování cen za připojení k pultu centralizované ochrany a za plané výjezdy. Zatímco například HZS Libereckého kraje poskytoval toto připojení v letech 2013 a 2014 zdarma, HZS Pardubického kraje s podobným počtem připojených objektů získal za stejné období 8,2 milionu korun. Podobně tomu bylo i s cenou za plané výjezdy, která se pohybovala v rozmezí od 1 000 do 8 200 korun.

Generální ředitelství nenakupovalo některé zásahové vybavení centrálně, přestože se jednalo o výbavu pro více než 6 tisíc hasičů. Krajská ředitelství hasičů tak například zásahové obleky a obuv či další vybavení soutěžila každé zvlášť. Cena stejných obleků se proto kraj od kraje lišila i o 3 tisíce korun, u stejného páru zásahové obuvi pak až o 600 korun. NKÚ proto doporučuje generálnímu ředitelství nakupovat toto základní vybavení hasičů centrálně, aby byly sjednoceny a optimalizovány požadavky na jednotlivé vybavení a aby se také zvýšila šance, že se do soutěže přihlásí více potenciálních dodavatelů, což by snížilo výslednou cenu.

Při prověřování výdajů jednotlivých krajských HZS kontrola objevila jen méně významné nedostatky.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

Dokumenty ke stažení:

Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 15/08 (pdf, 549 kB)

Aktualizováno: 25.1.2016 7:10



Kontakt | Rozšířené vyhledávání | Mapa webu | RSS | Prohlášení o přístupnosti