Finanční prostředky na podporu bydlení vyčerpány. A co dál?

Článek prezidenta NKÚ Fr. Dohnala v časopise Parlamentní magazín


Dotace ze státního rozpočtu bývají každoročně součástí plánu kontrolní činnosti. Bylo tomu tak i v minulém roce, kdy byla do plánu kontrolní činnosti mimo jiné zařazena i kontrolní akce pod č. 09/24, jejímž cílem bylo prověřit poskytování, čerpání a použití peněžních prostředků určených na podporu bydlení. Kontrolovaným obdobím byly roky 2006 až 2009, kontrola se týkala Ministerstva pro místní rozvoj (MMR), Státního fondu rozvoje bydlení (SFRB) a více než dvaceti vybraných příjemců peněžních prostředků.

Nejprve je třeba uvést stručné shrnutí kontrolované oblasti. MMR je ústředním orgánem státní správy mimo jiné ve věcech politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor. Úlohou MMR je spravovat peněžní prostředky určené k zabezpečování politiky bydlení, koordinovat činnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při zabezpečování politiky bydlení a koordinovat financování této činnosti. Toto ministerstvo bylo v kontrolovaném období správcem dvou dotačních programů, které byly financovány z prostředků státního rozpočtu, a jejich prostřednictvím bylo v období 2006-2009 čerpáno zhruba 2,8 mil. Kč.

Vedle toho od roku 1995 MMR poskytuje z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím hypotečních bank příspěvek ke splátkám hypotečních úvěrů určených na bytovou výstavbu nebo na pořízení staršího bydlení, na který v kontrolovaném období 2006–2009 vynaložilo částku zhruba 285 mil. Kč.

SFRB je právnickou osobou zřízenou v roce 2000 a její úlohou je podporovat rozvoj bydlení v ČR v souladu s koncepcí bytové politiky schválené vládou ČR. Výdaje SFRB za léta 2006–2009 činily více než 13 mld. Kč, z toho však 641 mil. Kč tvořily výdaje na správu samotného SFRB.

MMR zpracovalo Koncepci bytové politiky pro období 2005 až 2010, kterou schválila vláda ČR a podle níž mělo být těžištěm systému financování bydlení hypoteční úvěrování a stavební spoření. Prostředky státního rozpočtu a SFRB měly být především doplňkové a motivační a dalšími nástroji měly být daňové úlevy, ručení za úvěry a speciální sociální dávky. Kromě MMR a SFRB bydlení dále podporovaly zejména Ministerstvo financí pomocí příspěvku na stavební spoření a prostřednictvím daňových úlev, Ministerstvo práce a sociálních věcí pomocí příspěvku na bydlení a Ministerstvo vnitra prostřednictvím výdajů na zabezpečení integrace azylantů.

Podle kompetenčního zákona má MMR mj. koordinovat činnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při zabezpečování politiky bydlení, včetně koordinace financování těchto činností, pokud tyto prostředky přímo nespravuje. Kontrola však ukázala, že MMR činnost ostatních ministerstev podporujících bydlení prakticky nekoordinovalo. MMR uvedlo, že s ministerstvy podporujícími oblast bydlení sice spolupracovalo, ale nemělo kompetence ani nástroje, jak záměry koncepce plně prosadit. Jedním z důsledků pak je zjištění, že MMR nemělo přesné informace o výši podpor poskytovaných ostatními ministerstvy. Kontrole NKÚ předložilo pouze přehled o celkové výši prostředků poskytovaných na podporu bydlení, který si vytvořilo z veřejně dostupných zdrojů. MMR nemělo ani přehled podpor poskytovaných příjemcům podpory z prostředků SFRB, který by vycházel z oficiální agendy SFRB.

MMR v koncepci bytové politiky uvedlo, že základními záměry této politiky jsou: zvyšování finanční dostupnosti bydlení pro obyvatelstvo; zvyšování nabídky bydlení; zvyšování kvality bydlení; trvalá funkce nástrojů dostupných pro většinu obyvatelstva; průběžný monitoring účinnosti a efektivity nástrojů včetně jejich případné korekce; aplikace pravidel společného trhu Evropské unie, zejména podmínek slučitelnosti veřejných podpor. Pro hodnocení splnění těchto záměrů však MMR nestanovilo žádné měřitelné ukazatele, které by umožnily vyhodnotit účinnost poskytovaných podpor a dopad na situaci v bytové oblasti. Studie zpracovaná v roce 2007, která měla hodnotit efektivnost jednotlivých podpor bydlení (včetně MF a MPSV), uvedla, že vzhledem k absenci dat o využití podpořeného majetku nelze efektivnost průkazně hodnotit.

Vedle toho kontrola zjistila, že SFRB nevytváří dlouhodobé zdroje financování bytové politiky, a neplní tak jednu ze základních funkcí, pro kterou byl zřízen. Prostředky, které SFRB získal v roce 2000 z příjmů z privatizace, byly téměř vyčerpány, a to převážně na dotace, které byly preferovány před návratnou finanční výpomocí.

Samostatnou oblastí je systém podpory hypotečních úvěrů, který byl nastaven tak, že v letech 2006 až 2009 byla třetina ze 423,7 mil. Kč vynaložených z prostředků MMR uhrazena hypotečním bankám za administraci podpory.

Kontrola poukázala i na nedostatky u sedmi příjemců podpory z 21 kontrolovaných a to především v oblasti zadávání a realizace veřejných zakázek a ve využití pořízených bytů.

Celý text kontrolního závěru můžete najít na www.nku.cz.

František Dohnal
prezident NKÚ

tisk stránky

Sdílení: