Prostředky státního rozpočtu a hospodaření s majetkem státu v působnosti Ministerstva dopravy

23.6.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/24


Cílem kontroly bylo prověřit vybrané výdaje a příjmy státního rozpočtu a hospodaření s majetkem státu v působnosti Ministerstva dopravy. Kontrolováno bylo období roku 2003 a 1. pololetí 2004, v případě věcných souvislostí i období předchozí.

Kontrolované osoby: organizační složky státu: Ministerstvo dopravy (dále jen „MD“), Úřad pro civilní letectví (dále jen „ÚCL“), Drážní úřad (dále jen „DÚ“) a státní příspěvková organizace: Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen „ŘSD“) a v rámci něho generální ředitelství (dále jen „GŘ“), závody Praha a Brno a správy Karlovy Vary, Plzeň, Hradec Králové, Pardubice, Ostrava a Brno.

Kontrola byla zaměřena na hospodaření s finančními prostředky a majetkem státu souvisejícími se zabezpečováním vlastní činnosti MD, ÚCL, DÚ a ŘSD, především z hledisek hospodárnosti a účelnosti. Výše výdajů na tuto činnost činila za kontrolované období 4 076 mil. Kč, z toho kontrole byla podrobena přibližně jedna třetina. Finanční objem případů nebo činností dotčených nedostatky činil cca 224 mil. Kč.

Na MD byly zjištěny nedostatky především v souvislosti s výdaji na dopravněsprávní agendy a při zadávání některých veřejných zakázek bylo zjištěno i obcházení zákona č. 199/1994 Sb. Na ÚCL (kromě nedořešené problematiky financování ověřovacích letů pro Armádu České republiky) a na DÚ byly zjištěny nedostatky menšího rozsahu.

Závažnější nedostatky co do počtu případů i jejich rozsahu byly zjištěny na ŘSD. Především šlo o:

  • nedostatečné smluvní zabezpečení připojení dvou areálů čerpacích stanic pohonných hmot na dálnici D 1 s obchodní společností a následný netransparentní postup při řešení soudního sporu,
  • neúčelné a nehospodárné vynakládání finančních prostředků na služby a nákup materiálu,
  • nedostatky v zadávání veřejných zakázek,
  • nedostatky v oblasti sledování a vymáhání pohledávek,
  • nekoncepčnost a nedůslednost při hospodaření se školicím a rekreačním střediskem,
  • nedostatečné vymezení finančních plnění z nájemních smluv, především týkajících se ploch a pozemků pro reklamní účely.

V případě ŘSD řada nedostatků přetrvává z minulých období. V posledních dvou letech byla sice vydána řada nových vnitřních směrnic, ale u části z nich nebylo zajištěno jejich důsledné uplatnění. Systémové nedostatky zjištěné při přípravě a realizaci zakázek svědčí o neuplatňování pravidel projektového řízení (ŘSD v době kontroly připravilo některé směrnice k odstranění tohoto nedostatku). Zjištění ukazují i na nedostatečné vnitřní kontrolní mechanismy.

Způsob financování nákladů na zabezpečení vlastní činnosti uplatňovaný u ŘSD je neprůhledný. Jejich výši si určuje samo ŘSD v rámci závazného ukazatele „neinvestiční (běžné) výdaje na opravu a údržbu silnic a dálnic“ stanoveného Státním fondem dopravní infrastruktury. Není tak vytvářen dostatečně účinný tlak na hospodárnost vynakládání těchto finančních prostředků.

Byly zjištěny i další případy rizik pro hospodaření s majetkem státu:

  • U ÚCL nutnost pronajímání majetku státu k plnění úkolů v rámci předmětu činnosti od státního podniku Česká správa letišť. Vyřešení této problematiky je důležité zejména s ohledem na připravovanou privatizaci tohoto státního podniku.
  • U ŘSD nepřehledná evidence majetku, nedostatky v inventarizaci, neprůkazné vykazování nákladů na jinou činnost a konání zahraničních pracovních cest vedoucích zaměstnanců na náklady firem, které jsou zhotoviteli investičních zakázek na pozemních komunikacích.



Ing. Jiří Adámek, člen Kolegia NKÚ

tisk stránky