NKÚ kontroloval finance určené na odstraňování starých ekologických zátěží

TISKOVÁ ZPRÁVA – 28. června 2010


Cílem kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) bylo prověřit systém poskytování, čerpání a použití peněžních prostředků určených na odstraňování starých ekologických zátěží.

Od roku 1991 uzavíral Fond národního majetku ČR se souhlasem vlády s Nabyvateli1 privatizovaného majetku ekologické smlouvy (ES), ve kterých se zavázal k úhradě účelně vynaložených nákladů na odstranění starých ekologických zátěží (SEZ) vzniklých před privatizací. Proces jejich odstraňování není upraven obecně závazným právním předpisem, řídí se zásadami schválenými usnesením vlády a interními předpisy. Smlouvy s dodavateli jsou od roku 2000 uzavírány na základě zákonné úpravy týkající se veřejných zakázek. Po zrušení Fondu v roce 2005 zajišťuje odstraňování SEZ Ministerstvo financí (MF). Od začátku se procesu účastní Ministerstvo životního prostředí a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP).

„Kontrolní akce NKÚ č. 05/11 provedená v roce 2005 poukázala na systémové nedostatky, z nichž některé bohužel přetrvávají,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal. „Například výše garancí, ke kterým se stát v ekologických smlouvách zavázal, nevyjadřuje reálnou potřebu finančních prostředků na odstranění starých ekologických zátěží. U těchto smluv se nepodařilo upravit finanční závazek státu, garanci, na úroveň reálných nákladů na odstranění zátěží. Kromě tří ekologických smluv je garance nadále vztažena k hodnotě privatizovaného majetku. Evidence ekologických zátěží, kterou vede Ministerstvo životního prostředí, není stále úplná, což brání její plné využitelnosti v procesu jejich odstraňování. Stejně tak seznamy priorit vypracovávané tímto ministerstvem nelze při odstraňování zátěží použít,“ uvedl Dohnal.

ČR nemá podle NKÚ zajištěn dostatečný zdroj financování vysokých závazků vyplývajících z ekologických smluv. Disponibilní prostředky z privatizace, ze kterých jsou hrazeny náklady na odstranění zátěží, činily k 31. prosinci 2009 pouze cca 14,9 mld. korun. V případě deficitu bude nutno pokrýt nezbytné náklady z prostředků státního rozpočtu.

Proces odstraňování SEZ je časově náročný, v některých lokalitách probíhal i více než 10 let. Pro jeho urychlení vypsalo MF v prosinci 2008 veřejnou zakázku Odstranění některých ekologických zátěží vzniklých před privatizací s cílem uzavřít smlouvu s jedním zhotovitelem (Partnerem), který by zároveň převzal některá ekonomická rizika. Tato forma realizace, stejně jako stávající způsob odstraňování SEZ, je způsobilá splnit závazky ČR vůči Nabyvatelům privatizovaného majetku. Její ekonomická výhodnost však nebyla posuzována na základě odborného odhadu nákladů na odstranění SEZ a ani nebyla kvantifikována hodnota rizik ovlivňujících výhodnost jednotlivých variant.

Vzhledem k tomu, že došlo k opakovanému prodloužení lhůty pro podání nabídek, nelze podle kontrolorů stanovit termín ukončení zadávacího řízení.

„Na základě kontroly přípravy této nadlimitní veřejné zakázky upozorňujeme na některá rizika. Například předmět plnění – rozsah sanačních prací – nebyl v době zadání veřejné zakázky dostatečně definován. Nebyla zpracována analýza nákladů nezbytných na odstranění starých ekologických zátěží. Stanovisko k maximální výši nabídkové ceny bude zpracováno externím poradcem a předáno MF před otevřením obálek s cenovými nabídkami uchazečů. Dosavadní odhady zainteresovaných ministerstev týkající se výše potřebných nákladů na odstranění zátěží se značně liší – 90 mld. Kč uváděných MF oproti maximálně 33 mld. Kč dle analýzy zpracované MŽP,“ řekl prezident NKÚ Dohnal.

Podle kontrolorů také výše garance uvedená v databázi MF u některých ES neodpovídá odhadu nákladů na odstranění SEZ v příslušných lokalitách. Konkurenční prostředí pro posuzování výše nabídkové ceny není dostačující. Zadávací dokumentace byla předána pouze třem uchazečům, kteří splnili kvalifikační podmínky. Při takto malém počtu uchazečů se zvyšuje riziko předložení nabídky na základě dohody (tzv. bid rigging). Na toto nebezpečí upozorňoval opakovaně ÚOHS.

V neposlední řadě kontroloři NKÚ upozorňují, že výše disponibilních prostředků z privatizace není dostatečná pro hrazení smluvně stanoveného ročního limitu Partnerovi a pro současné proplácení nákladů vyplývajících ze závazků z již dříve uzavřených smluv.

Podstatným rizikem je podle Dohnala nedostatečná zkušenost s projekty tohoto rozsahu. Za provedení sanací převzal odpovědnost stát, který má povinnost zajistit účinnou kontrolu skutečného provedení a dokončení předepsaných sanací. Významnou roli v tomto procesu má supervizor, jehož odbornou způsobilost garantuje MF a veškeré náklady na jeho činnost hradí stát. MF, MŽP a supervizor jsou oprávněni podávat podněty příslušnému orgánu (ČIŽP). Na základě informací poskytnutých supervizorem může ČIŽP vydat závazný pokyn, který Partner bude povinen respektovat. Ostatní sdělení či stanoviska MF, MŽP a supervizora nebudou pro Partnera závazná.

Kontrolováno bylo období let 2006 až 2009, v případě věcných souvislostí též období předcházející a následné. Kontrola byla prováděna od června 2009 do března 2010. Kontrolovanými osobami byly: Ministerstvo financí; Ministerstvo životního prostředí; Spolek pro chemickou a hutní výrobu, Ústí nad Labem; Jihočeské dřevařské závody, a.s.; PARAMO, a.s., Pardubice; Aircraft Industries, a.s., Kunovice; OKD, OKK, a.s., Ostrava-Přívoz (ke dni 1. prosince 2009 došlo ke změně obchodní firmy na OKK Koksovny, a.s.).

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/18. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ JUDr. Ing. Jiří Kalivoda.

Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad


1) V rámci privatizace majetku státu přešly s vlastnickým právem na privatizované subjekty a případně později na jejich právní nástupce (dále jen „Nabyvatelé“) práva a povinnosti, včetně závazků spojených s privatizovaným majetkem.

tisk stránky