NKÚ zkontroloval majetek státu, se kterým je příslušné hospodařit Ministerstvo vnitra

TISKOVÁ ZPRÁVA – 11. června 2012


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s nemovitým majetkem státu, s nímž je příslušné hospodařit Ministerstvo vnitra (dále jen „MV“).

NKÚ se při kontrole věnoval hospodaření s nemovitým majetkem, a to jeho nájmu a pronájmu, opravám, údržbě, nabývání, a dále účtování a vykazování nemovitého majetku. Také bylo kontrolováno nakládání s nepotřebným nemovitým majetkem. NKÚ též kontroloval vnitřní kontrolní systém.

S ohledem na časté redislokace se jeví pro MV jako nevýhodné uzavírat nájemní smlouvy na dobu určitou s dobou platnosti 5 a více let, neboť jejich uzavřením se MV vystavuje riziku, že bude platit nájemné i za dobu, kdy již nebude najaté prostory využívat. Minimálně v jednom z kontrolovaných případů došlo k situaci, kdy MV předčasně po třech letech ukončilo nájemní smlouvu uzavřenou na osm let a zaplatilo pronajímateli kompenzaci za předčasné ukončení nájmu a náhradu za prostředky pronajímatele vynaložené na úpravu pronajímaných prostor.

MV v některých případech, kdy vystupovalo v pozici pronajímatele, nepostupovalo v souladu s ustanovením zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, neboť v uzavřených smlouvách nesjednalo možnost ukončení užívacího vztahu odstoupením od smlouvy, pokud uživatel neplní řádně a včas své povinnosti, anebo pokud přestanou být plněny podmínky dočasné nepotřebnosti majetku či účelnějšího nebo hospodárnějšího využití majetku při jeho pronajmutí.

V zajištění oprav a údržby nemovitého majetku existují u MV systémové nedostatky spočívající zejména v nedostatečném plánování potřeb finančních prostředků. V okamžiku naplánování opravy a zajištění potřebných finančních prostředků dochází často ke změně a finanční prostředky jsou z naplánované, smluvně zajištěné a často i vybraným zhotovitelem zahájené opravy přesunuty na opravu jinou, takto finančně nezajištěnou. Z tohoto důvodu dochází opakovaně k přerušení nebo nezahájení smluvně dohodnutých oprav a k jejich postupné realizaci v závislosti na uvolňovaných finančních prostředcích.

MV při nabývání a vyřazování nemovitého majetku nepostupovalo v souladu s ustanovením zákona o účetnictví, neboť neúčtovalo o zařazení, resp. vyřazení nemovitého majetku v období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí.

MV neprovedlo inventarizaci pozemků a staveb k 31. prosinci 2010 v souladu s ustanoveními zákona o účetnictví, neboť nezjistilo skutečný stav veškerého majetku, nezjistilo inventarizační rozdíly a tyto rozdíly nevyúčtovalo do účetního období 2010.

Z informací uvedených v inventurních soupisech k 31. prosinci 2010 není možné jednoznačně rozhodnout, zda 291 staveb v 45 katastrálních územích, s nimiž mělo MV k 31. prosinci 2010 dle výpisů z katastru nemovitostí příslušnost hospodařit, bylo skutečně v těchto inventurních soupisech zaznamenáno, a nebylo tak možno rozhodnout, zda byl zjištěn skutečný stav majetku. Dokladová inventura nebyla řádně provedena, neboť MV nezjistilo rozpory mezi skutečným stavem nemovitého majetku a stavem zapsaným v katastru nemovitostí a rovněž nezjistilo inventarizační rozdíly. Inventurní soupis nemovitého majetku neobsahoval zákonem stanovené náležitosti. Tyto skutečnosti svědčí o formálním provedení fyzické i dokladové inventury nemovitého majetku.

Účetnictví MV v účetním období od 1. ledna 2010 do 31. prosince 2010 nebylo správné a úplné, a zároveň jej nelze považovat za průkazné.

Vnitřní kontrolní systém byl vnitřními předpisy nastaven v souladu s ustanoveními zákona o finanční kontrole ve veřejné správě, MV však v kontrolovaném období nezajistilo prověření účinnosti tohoto systému v rámci celé organizační složky státu.

Kontrola byla prováděna od září 2011 do března 2012. Kontrolovaným obdobím byly roky 2009 a 2010, v případě věcných souvislostí i předchozí období a období do ukončení kontroly. Kontrolovanou osobou bylo Ministerstvo vnitra. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2011 pod číslem 11/23. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Daniel Reisiegel, MPA.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky