Finanční audit na MPSV

Článek prezidenta NKÚ Fr. Dohnala v časopise Parlamentní magazín


Kontrolní akce typu finančního auditu se pravidelně objevují v plánech kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu celé poslední desetiletí. Jejich cílem je prověřit spolehlivost údajů účetní závěrky jako jednoho z podkladů pro závěrečný účet kapitoly státního rozpočtu. Jednou z největších kapitol státního rozpočtu je kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV). Kontrolní akce zařazená do plánu kontrolní činnosti na rok 2010 pod číslem 10/06 se proto zaměřila na závěrečný účet kapitoly státního rozpočtu Ministerstvo práce a sociálních věcí za rok 2009.

V případě tohoto ministerstva se jedná o čtvrtou shodně zaměřenou kontrolní akci. Cílem kontroly bylo prověřit spolehlivost údajů účetní závěrky k 31. prosinci 2009 předkládané Ministerstvem práce a sociálních věcí a Úřadem práce hlavního města Prahy jako podklad pro závěrečný účet kapitoly státního rozpočtu MPSV a prověřit, zda ministerstvo postupovalo při sestavování závěrečného účtu kapitoly za rok 2009 v souladu s příslušnými právními předpisy.

Úřad práce hlavního města Prahy byl zřízen v roce 1990 a je organizační složkou státu. Ve stanovených případech působí jako správní orgán, který svým jménem vede podle zvláštních právních předpisů správní řízení a v nich rozhoduje, jeho jednání je v takových případech jednáním státu. Tento úřad je jedním ze 77 úřadů práce náležejících do kapitoly MPSV; přičemž úřady práce tvoří významnou skupinu účetních jednotek v rámci této kapitoly.

V souladu s doporučením mezinárodních kontrolních standardů INTOSAI je nejvyšší možná míra nesprávné evidence, kterou uživatelé účetních výkazů mohou shledávat jako ještě přijatelnou, stanovena jako 2 % z hodnoty, která nejpřiměřeněji zobrazuje rozsah finanční činnosti účetní jednotky. V tomto případě představují tuto hodnotu 2% výdajů, tedy 756 mil. Kč u ministerstva a 124 mil. Kč u úřadu práce. Celkové nesprávnosti jsou do jedné třetiny hladiny významnosti, a proto bylo možné konstatovat, že účetní závěrka MPSV i účetní závěrka Úřadu práce hlavního města Prahy sestavené k 31. prosinci 2009 podávají věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky za účetní období roku 2009 v souladu se zákonem o účetnictví a příslušnými právními předpisy.

Nicméně v případě ministerstva se nadále vyskytovaly některé nedostatky zejména zařazování majetku na příslušné majetkové účty ke konci účetního období a rozlišování oprav a technického zhodnocení v případě software. Úřad práce hlavního města Prahy měl nejzávažnější nedostatky v oblasti inventarizace tj. průkaznosti, dále pak nedostatky ve srozumitelnosti účetnictví a správnosti účetnictví.

Ani systém vnitřních předpisů a činnost interního auditu nebyly hodnoceny jako posilující články pro účinné fungování vnitřního kontrolního systému úřadu práce.

Tato kontrolní akce č. 10/06 následovala po kontrolních akcích č. 09/05, 08/13 a 07/13, které byly při použití stejných kontrolních postupů zaměřeny na typově shodný předmět kontroly; rozdíly mezi kontrolními akcemi spočívaly v kontrolovaném účetním období. Všechny výsledky kontrolních akcí můžete najít na www.nku.cz.

Ministerstvo práce a sociálních věcí v reakci na výsledky předchozích kontrolních akcí deklarovalo, že přijme opatření směřující k nápravě zjištěných nedostatků. Přestože nejvýznamnější nedostatky zjištěné předchozími kontrolními akcemi byly ze strany MPSV napravovány či napraveny, některé nedostatky a nesprávnosti se i v kontrolovaném období roku 2009 opakovaly. Nezbývá než doufat, než že příští kontrola tohoto typu v příštím roce na stejném ministerstvu dopadne ještě lépe.

František Dohnal
prezident NKÚ

tisk stránky

Sdílení: