Kontrola může prokázat i dobré příklady

Článek prezidenta NKÚ Fr. Dohnala v časopise Parlament, vláda, samospráva


V posledních letech bývá velmi časté, že u některých typů kontrol se v kontrolním závěru objevuje dlouhá řada nedostatků. Ukázkovou situací je první kontrola typu finančního auditu. Prakticky všechny organizační složky státu donedávna neměly žádnou zkušenost s finančním auditem, který má za cíl posoudit, zda účetní výkazy věrně zobrazují hospodářský stav organizace. Přesný popis cílů takové kontroly je samozřejmě mnohem delší, ale připusťme toto výrazné zjednodušení.

Výsledkem velmi často bývá konstatování, že rozsah účetních chyb vysoce překračuje toleranci určenou mezinárodními účetními standardy. Řekněme tedy, že obvykle účetnictví trpí závažnými nedostatky. Při opakovaných kontrolách tohoto typu se pak stav postupně zlepšuje a cílem je, aby každoroční audit dopadal bez výhrad. Opačným příkladem, z tohoto pohledu, byla nedávno kontrolní akce typu finančního auditu, která měla za cíl prověřit správnost výkazů předkládaných ke dni 31. prosince 2007 Energetickým regulačním úřadem (ERÚ) a prověřit hospodaření s majetkem státu a s rozpočtovými prostředky vynakládanými touto organizací. Kontrola trvající několik měsíců podrobně posoudila všechny relevantní údaje a dokumenty a závěrem konstatovala, že nesprávnost byla zjištěna pouze ve výkazu rozvaha a v absolutní hodnotě činila 6680 Kč. V účetnictví ERÚ byly zjištěny i některé další nedostatky, které však neovlivnily konečné zůstatky účtů vykázaných v účetní závěrce sestavené k 31. prosinci 2007. V kontrolním závěru jsme tedy mohli konstatovat, že účetní závěrka sestavená k 31. prosinci 2007 podává věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví za účetní období roku 2007 v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb. a příslušnými právními předpisy. Za sebe bych mohl dodat, že mne výsledek skutečně potěšil.

Také velké investiční akce bývají provázeny celou plejádou pochybení a nedodržování zákonných postupů. Obvykle to začíná již při přípravě takových akcí, ale další a další problémy nacházíme při jejich realizaci. Nedodržování či přímo obcházení zákona o zadávání veřejných zakázek, uzavírání smluv či jejich dodatků bez finančního krytí, nedostatek elementárních kontrolních mechanizmů.

Nakonec v poslední době publikované kontrolní závěry týkající se například infrastruktury pro Mistrovství světa v Liberci nebo výstavby Justičního areálu v Brně jsou velmi ilustrativní. V Brně ale vyrůstá další velký areál, Univerzitní kampus Masarykovy univerzity v ceně několika miliard korun, který byl také podroben v uplynulých měsících kontrole NKÚ. Kontrolou však nebyly shledány nedostatky ani při přípravě a financování rozsáhlého souboru staveb, ani při vlastní realizaci. Ta sice ještě neskončila, předpokládaný termín je konec roku 2010, ale snad bude Ministerstvo školství ČR iMasarykova univerzita v Brně postupovat i nadále přísně podle zákonů i dobré praxe. Myslím, že výsledek kontroly je nejlepším důkazem, že i při komplikovaných investicích, jakou je i zmíněný univerzitní kampus, lze postupovat správně. Obě kontrolní akce také ukazují, že ne všechno je špatně, jak bychom mohli soudit, kdybychom vycházeli jenom z informací, které nám poskytují sdělovací prostředky.

František Dohnal
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu


Související odkazy:

Článek ve formátu PDF, pdf 92 kB

tisk stránky

Sdílení: