Kontrola státních podniků
Článek prezidenta NKÚ Fr. Dohnala v časopise Parlament, vláda, samospráva
Působnost Nejvyššího kontrolního úřadu je v současné době omezena na kontrolu hospodaření se státním majetkem. S tím hospodaří jak organizační složky státu, tak státní příspěvkové organizace. V současné době však také ještě existují státní podniky, kterých je téměř šedesát. Proto se jedna z kontrolních akcí v roce 2010 pod číslem 10/02 zaměřila na hospodaření s majetkem státu, s nímž mají právo hospodařit státní podniky v působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu. Ke kontrole bylo vybráno všech šest státních zkušebních ústavů.
Vedle Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) byly proto kontrolovanými osobami Elektrotechnický zkušební ústav, s. p., Fyzikálně technický ústav, s. p., Strojírenský zkušební ústav, s. p., Technický a zkušební ústav stavební Praha, s. p., Textilní zkušební ústav (TZÚS), s. p. a Výzkumný a vývojový ústav dřevařský, Praha, s. p.
Majetkové postavení a právní poměry státních zkušebních ústavů se řídí zákonem č. 77/1997 Sb., o státním podniku. U MPO bylo prověřeno plnění povinností zakladatele. U státních zkušebních ústavů bylo prověřeno hospodaření s dlouhodobým hmotným majetkem, dlouhodobým a krátkodobým finančním majetkem, spolupráce se zakladatelem a soulad mezi údaji z výpisu z obchodního rejstříku, zakládací listinou a skutečností. Kontrolován byl majetek v hodnotě více než 1,1 mld. Kč.
Státní zkušební ústavy patřily v resortu ministerstva průmyslu a obchodu na konci roku 2008 mezi třináct subjektů s neukončenou, případně nezahájenou privatizací. Ministerstvo předpokládá návrhy na privatizaci do konce roku 2010.
Ministerstvo v roce 1997 v souladu se zákonem o státním podniku upravilo zakládací listiny státních zkušebních ústavů a v přílohách k nim vymezilo určený majetek. V kontrolovaném období MPO provedlo jednu úpravu zakládací listiny – doplnilo předmět podnikání TZÚS Praha. Ostatními žádostmi o změny zakládacích listin, které předložily státní zkušební ústavy, se ministerstvo nezabývalo a změny nerealizovalo. Údaje o majetku byly ve všech zakládacích listinách neúplné a nesprávné.
Ze zákona o státním podniku vyplývá, že zakladatel má kontrolovat, zda potřeby státu, které podnik svou podnikatelskou činností zabezpečuje, jsou zajišťovány účelně a hospodárně. Ve smyslu tohoto ustanovení však ministerstvo od roku 2001 neprovedlo u kontrolovaných zkušebních ústavů žádnou kontrolu.
Kontrola u jednotlivých státních podniků odhalila nedostatky zejména v účtování o dlouhodobém hmotném majetku, nedostatky byly zjištěny i v případě pronajímání nevyužívaného majetku, zejména nebytových prostor, bytů a pozemků. V kontrolovaném období pět ze šesti kontrolovaných státních zkušebních ústavů neprovedlo inventarizaci majetku v souladu se zákonem o účetnictví.
Závěrem museli kontrolující konstatovat, že Ministerstvo průmyslu a obchodu v letech 2008 a 2009 jako zakladatel kontrolovaných státních podniků neplnilo dostatečně povinnosti stanovené zákonem o státním podniku. Na druhé straně ke všem kontrolním zjištěním je možno vhodnými a celkem jednoduchými opatřením zajistit nejen nápravu, ale také zabezpečit, aby se jednotlivá pochybení neopakovala.
Ačkoli tato kontrola nenarazila na závažná pochybení, ztráty státního majetku či dokonce trestné činy, ukázala také na to, že státní podniky zřejmě jejich zakladatelé nechávají svému osudu a jejich kontrolou se příliš nezabývají. Podobné jevy totiž byly zjištěny při kontrole státní podniků, kde roli zakladatele plnila i jiná ministerstva. Celý text kontrolního závěru můžete nalézt na www.nku.cz.
František Dohnal
prezident NKÚ