Osobní železniční doprava a trh

Článek prezidenta NKÚ Fr. Dohnala v časopise Parlament, vláda, samospráva


Výdaje státního rozpočtu na dopravu netvoří pouze finance na investice a údržbu dopravní infrastruktury. Poměrně značné finanční prostředky jsou vynakládány i na podporu veřejné dopravy, která je v České republice většinou masivně dotována. I této oblasti se tedy občas věnuje Nejvyšší kontrolní úřad. Poslední kontrolní akce zaměřená na tyto výdaje měla číslo 09/23 a jejím cílem kontroly bylo prověřit systém poskytování, čerpání a použití prostředků státního rozpočtu poskytovaných na úhradu ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě. Nebyla to první kontrolní akce tohoto typu, navázala na kontrolní akce č. 02/20 – Prostředky státního rozpočtu poskytované na veřejnou drážní osobní dopravu a č. 06/07 – Prostředky státního rozpočtu poskytované na veřejnou osobní dopravu.

Co je vlastně závazek veřejné služby? Závazkem veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě se rozumí zajišťování základních přepravních potřeb obyvatel vlaky celostátní nebo regionální dopravy. Jeho součástí je i poskytování žákovského jízdného. Tento závazek vzniká na základě smlouvy uzavřené ministerstvem dopravy nebo krajem s dopravcem. Dopravce má právo na úhradu tzv. prokazatelné ztráty z plnění závazku veřejné služby. Jedná-li se o zajišťování dopravních potřeb státu, hradí ji ministerstvo dopravy. Jedná-li se o zajišťování základní dopravní obslužnosti územního obvodu kraje, hradí ji příslušný kraj.

Ministerstvo dopravy v souvislosti s plněním závazku veřejné služby poskytlo Českým drahám, a.s., v letech 2007 až 2009 dotace v celkové výši 11,5 mld. Kč, z toho 0,4 mld. Kč se týkalo žákovského jízdného, a krajům poskytlo v roce 2009 na dofinancování úhrady prokazatelné ztráty další 3 mld. Kč.

Stávající systém poskytování finančních prostředků na úhradu ztráty ze závazku veřejné služby v drážní osobní dopravě, upravený zákonem č. 266/1994 Sb. a vyhláškou č. 241/2005 Sb., je založen na úhradě prokazatelné ztráty vykázané dopravcem. Výsledky kontroly ukázaly, že v případě monopolního postavení dopravce, kterým byly při zajišťování dopravních potřeb státu České dráhy, a.s., účinně nemotivoval ke zlepšování výsledku hospodaření a zkvalitňování služeb pro cestující.

Řešením by jistě mohlo být otevření trhu osobní železniční dopravy. Ostatně tento úmysl deklarovalo ministerstvo dopravy ve stanovisku pro jednání vlády ke kontrolnímu závěru z kontrolní akce č. 06/07. Ministerstvo však nevyhlásilo na žádné linky a spoje zadávací řízení, kromě linek a spojů dvou relací Pardubice-Liberec a Plzeň-Most. Ani tato zadávací řízení však neproběhla korektním způsobem.

Do zadávacího řízení v relaci Pardubice-Liberec se kromě Českých drah přihlásili ještě další dva uchazeči. Nabídky byly hodnoceny podle ekonomické výhodnosti, přičemž jedno z hodnotících kritérií byla uchazečem požadovaná výše úhrady prokazatelné ztráty. Ministerstvo však smlouvu s vítězným uchazečem neuzavřelo, zvýšilo požadovaný roční dopravní výkon o zhruba 20 procent a vyzvalo uchazeče k úpravě nabídek. Nejlépe hodnocená tentokrát byla upravená nabídka Českých drah, a.s. Přestože Českými drahami požadovaná úhrada prokazatelné ztráty byla dvakrát nižší než ostatních uchazečů a byla i třikrát nižší než průměrná ztráta ze všech ostatních linek Českých drah provozovaných k zajištění dopravních potřeb státu, ministerstvo se tímto rozdílem nezabývalo a smlouvu na rok 2007 uzavřelo s Českými drahami, a.s.

Do zadávacího řízení v relaci Plzeň-Most se kromě Českých drah přihlásil ještě další uchazeč. Nabídky byly hodnoceny podle stejných kritérií jako v předchozím případě. České dráhy uvedly v nabídce prokazatelnou ztrátu šestkrát nižší než druhý uchazeč, přičemž tato ztráta byla i šestkrát nižší než průměrná ztráta ze všech ostatních linek Českých drah provozovaných k zajištění dopravních potřeb státu. Ani v tomto případě se ministerstvo těmito rozpory nezabývalo a smlouvu na rok 2007 uzavřelo s Českými drahami, a.s.

Zdá se tedy, že na jedné straně je deklarována snaha o liberalizaci trhu jako nástroje ke snižování ztrátovosti a zvyšování úrovně služeb pro cestující, ale praktické kroky na straně druhé směřují k posílení pozice monopolního přepravce na další roky. Celý obsah kontrolního závěru můžete najít na www.nku.cz .

František Dohnal
prezident NKÚ

tisk stránky

Sdílení: