Otázky a odpovědi - Mladá fronta DNES 3.9.2010
*** 3. 9. 2010, 8:35 hodin
Dobrý den,
děkuji mnohokrát za Vaše odpovědi. Dovolil bych si ale několik dalších otázek.
K ceně návrhů: podle některých členů NKÚ existuje jakýsi stylebook se všemi možnými propagačními předměty (v něm mají být i ty golfové míčky, proto ten dotaz). Ten si vytvářelo NKÚ též samo nebo si na to najalo nějakou externí firmu? Pokud ano, kolik to stálo?
Dá se u té tabulky doplnit, kolik předmětů bylo původně vyrobeno a zda už nějaký ze seznamu nezmizel, protože byl rozebrán?
Kdo rozhodoval o tom, jaké předměty se nakoupí?
Jaký smysl má například nákup Labello na rty či kožená taška?
Položka MP3 Talent MO 2013 je MP3 přehrávač či něco jiného?
Považujete za vhodné, aby NKÚ jakožto "hlídač" hospodaření státních organizací kupoval tolik propagačních předmětů?
Díky a hezký den,
Jan Sůra
*** 6. 9. 2010, 8:44 hodin
1. K ceně návrhů: podle některých členů NKÚ existuje jakýsi stylebook se všemi možnými propagačními předměty (v něm mají být i ty golfové míčky, proto ten dotaz). Ten si vytvářelo NKÚ též samo nebo si na to najalo nějakou externí firmu? Pokud ano, kolik to stálo?
Někteří členové NKÚ mají špatné informace, školení o jednotném vizuálním stylu se nezúčastnili, pouze si o některé PR předměty žádají.
V rámci NKÚ existuje od roku 2007 schválený manuál jednotného vizuálního stylu, chcete-li designmanuál, corporate identity, který tvoří základ korporátní kultury každé společnosti. Žádný takový materiál není závazný (ani ten náš) a ukazuje kromě jiného také možné použití logotypu na PR předmětech. To však neznamená, že je daná společnost musí či bude vytvářet. Proto nebyly vytvářeny ani žádné golfové míčky. Promyšlená, dobře zpracovaná a srozumitelná vizuální komunikace pomáhá v prezentaci každé společnosti.
Základem úspěšné image je originální, jedinečné a dobře zapamatovatelné logo nebo značka produktu, který se snadno pamatuje a intenzivně působí. Corporate identity (firemní styl) je zpravidla tvořen logotypem a souborem pravidel určujících jeho užití v merkantilních tiskovinách (vizitky, hlavičkové papíry, složky, dopisní papíry, obálky, desky apd.), v propagačních tiskovinách (prospekty, letáky, brožury…) a propagačních předmětech. Tato pravidla firemní propagace jsou definována v grafickém manuálu.
Ostatně designmanuál NKÚ je volně přístupný v PDF na našich www.nku.cz.
Designmanuál:
A. Soutěž na návrh logotypu byla vyhlášena v říjnu 2006.
- Do soutěže se zapojily: Soukromá střední umělecká škola Designu, s. r. o., Praha 9 Čakovice, Vyšší umělecko-průmyslová a střední umělecko-průmyslová škola Praha 3, Soukromá vyšší odborná škola grafická a střední umělecká škola grafická, s. r. o., Jihlava, Vyšší odborná škola grafická, Praha 1, Střední umělecká škola v Liberci, Liberec, Tomáš Brančík – Design studio.
- Členům Kolegia NKÚ (v době hlasování byl počet členů 14) byly předloženy k hlasování čtyři motivy loga označené A, B, C, D. Ty byly vybrány interní komisí z celkového počtu 86 zaslaných návrhů logotypů. Pro variantu D (dnešní podoba loga) bylo 7 členů Kolegia.
- Vyhrál návrh Pavla Krstka ze Soukromé vyšší odborné školy grafické z Jihlavy. Honorář činil 10.000,- Kč.
B. Výběrové řízení na zpracování designmanuálu bylo otevřené komukoli, nabídky zaslalo pět firem. Smlouva byla uzavřena s firmou QUO, která nabídla druhou nejlevnější cenu. Předání hotového designmanuálu firmou QUO proběhlo dne 30. 3. 2007. Faktura od firmy QUO placena dne 11. 4. 2007, částka 224.910,- Kč s DPH. (doporučuji porovnat s cenami na trhu).
2. Dá se u té tabulky doplnit, kolik předmětů bylo původně vyrobeno a zda už nějaký ze seznamu nezmizel, protože byl rozebrán?
To by byla dost mravenčí práce. Domnívám se, že jsem Vám vstřícně poslala nejaktuálnější tabulku, kde vidíte i roky předcházející. Žádné zlaté cihličky s logem u nás nehledejte.
3. Kdo rozhodoval o tom, jaké předměty se nakoupí?
Rozhoduje ředitelka odboru komunikace na základě: 1. Schválení nadřízené a panem prezidentem; 2. Požadavku zevnitř úřadu; 3. Stavu rozpočtové položky; 4. Využitelnosti a potřebnosti.
4. Jaký smysl má například nákup Labello na rty či kožená taška?
Labello bylo pořízeno na základě požadavku personálního odboru na veletrhy pracovních příležitostí, kde se NKÚ prezentoval. Tato veletrhy jsou zaměřeny na mladou generaci, a proto byla stanovena strategie – drobné PR předměty určené pro sportovní vyžití. Vámi zmiňované labello je na sportovní šňůrce na krk, doporučené především na zimní sporty, případně turistiku. Vzhledem k tomu, že nebyly všechny kusy využity v rámci veletrhů, vrátily se na sklad k případnému dalšímu použití. Pro ukázku Vám můžeme 1 kus zaslat.
Kožená taška je určena pouze ředitelům odborů a vrchním ředitelům, kteří ji mají ve výpůjčce, tzn. v případě, že odcházejí z této pozice, tašku vrací. Účel pracovní aktovky určené na spisy je, věřím, zřejmý.
5. Položka MP3 Talent MO 2013 je MP3 přehrávač či něco jiného?
MP3 Talent MO 2013 za 399 Kč je flash a možností MP3 (s logem).
6. Považujete za vhodné, aby NKÚ jakožto "hlídač" hospodaření státních organizací kupoval tolik propagačních předmětů?
NKÚ nemá tolik propagačních předmětů, ve srovnání s některými institucemi, a ty, které byly pořízeny, mají vždy svůj přesný účel. Další podmínkou jejich výběru je jejich praktičnost. Na skladě nám buď leží zbylé kusy z realizovaných akcí, nebo nadčasové předměty jakými jsou publikace, kancelářské předměty apod., což je patrné ze zaslaného přehledu. Z něho lze také vyčíst, že velmi dbáme na to, aby jednotková cena PR předmětů nepřekročila určité hranice jejich pořízení.
Mgr. Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad