Prohlášení prezidenta NKÚ týkající se vozidel úřadu

8. června 2009


V návaznosti na prohlášení týkající se mé bytové situace z tohoto víkendu, bych rád uvedl na pravou míru také některé chybné a zavádějící informace, které se v minulých týdnech objevily v médiích a které se týkají využívání vozů NKÚ. Podle zákona používám pro své soukromé účely jeden služební vůz Peugeot 807. Další dvě auta BMW slouží k pracovním účelům a byly úřadem zakoupeny a jejich nákup schválen ještě před mým nástupem do funkce.

Tvrzení o nezákonném využívání tří luxusních služebních vozů se nezakládají na pravdě. Zákon č. 236/1995 Sb. stanoví, že prezident NKÚ má, stejně jako prezident republiky, předseda vlády, předsedové komor Parlamentu a ostatní vrcholní ústavní činitelé, nárok na využívání automobilu s řidičem i bez něho k výkonu funkce nebo v souvislosti s ní a k osobní dispozici. Přesně podle tohoto zákona využívám jedno služební vozidlo Peugeot 807 k osobní dispozici.

Vedle toho úřad zajišťuje v souladu se stejným zákonem i vozidlo s řidičem. Hospodářská správa NKÚ určuje systém střídání řidičů a vozidel a rozhoduje, které auto a který řidič bude ve službě. Výběr vozidel není rozhodnutím prezidenta. Systém střídání služeb dvou řidičů a zálohování provozu více vozidly byl nastaven v minulosti tehdejším prezidentem JUDr. Voleníkem. Ten si pro tyto účely nechal vypracovat doporučující studii od Dopravní fakulty ČVUT. Jejími doporučeními se úřad řídí i v současné době. Jde o systém, který je běžně používán i u ostatních ústavních činitelů.

Ve vozovém parku NKÚ jsou skutečně dvě vozidla BMV řady 7, které využívá podle potřeby hospodářská správa. První vůz BMW, rok výroby 2000, byl pořízen bývalým prezidentem NKÚ JUDr. Voleníkem. Druhé vozidlo BMW bylo zakoupeno sice krátce po mém nástupu v roce 2006, nicméně o výměně za vozidlo Tatra T700, rok výroby 1998, bylo rozhodnuto ještě před mým nástupem do čela NKÚ. Kolegium úřadu v polovině roku 2005, při návrhu rozpočtu na r. 2006, odsouhlasilo vyčlenění finančních prostředků a nákup následně v roce 2006 schválila investiční komise. Náhradu vozidla zajišťoval odbor hospodářské správy. Požadavky na nově pořízený vůz se technickými parametry a výbavou shodovaly s vyřazeným vozem Tatra T700 v prodloužené verzi a byly stanoveny v souladu s již zmíněnou doporučující studií. Osobně jsem se na rozhodnutí o výměně a výběru auta nepodílel.

František Dohnal
Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu

tisk stránky

Sdílení: