Finanční prostředky státního rozpočtu určené na pořízení a technickou obnovu sídel a počáteční provoz vyšších územních samosprávných celků

12.2.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 2001/08


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s prostředky státního rozpočtu určenými na výstavbu, modernizaci a rekonstrukci sídel a zajištění počátečního provozu vyšších územních samosprávných celků. Kontrolovaným obdobím byly roky 1999 až 2001.

V rámci provedené kontrolní akce bylo kontrolováno pořízení 8 ze 14 budoucích sídel VÚSC. Všechna kontrolovaná krajská sídla byla pořízena formou rekonstrukcí stávajících objektů, které v minulosti sloužily jako obchodní centra, školy, vojenské kasárny, sídla bývalých krajských národních výborů. Financování vlastních rekonstrukcí sídel probíhalo formou individuálně posuzovaných výdajů státního rozpočtu.

Z kontrolovaného objemu finančních prostředků ve výši 1 754 841 tis. Kč představovaly zjištěné nedostatky 40,85 %, z toho činily nedostatky týkající se chybné předprojektové a projektové přípravy 334 841 tis. Kč, chybně zpracovaných a vydaných Standardů IS 242 131 tis. Kč a chybné realizace investičních akcí 140 841 tis. Kč.

Kontrolou NKÚ byly zjištěny systémové nedostatky a porušování právních předpisů v procesu pořizování a technické obnovy sídel VÚSC jako jedné z etap reformy veřejné správy. Nedostatky byly zjištěny v činnosti ústředních orgánů státní správy, tj. u MV a MF i v činnosti OkÚ při plnění funkce investora při zřizování sídel VÚSC.

MV nedostatečně plnilo úlohu ústředního orgánu pro reformu veřejné správy a pochybilo při plnění funkce správce kapitoly státního rozpočtu a správce investičního programu „Reforma veřejné správy“. Postup MV při zajišťování sídel budoucích VÚSC se vyznačoval nekoncepčností, chybně pojatým a v důsledku toho nedostatečným řídícím a metodickým vedením investorů-příslušných okresních úřadů. To mělo za následek porušení právních předpisů v oblasti rozpočtových pravidel a zásad hospodárnosti při poskytování finančních prostředků SR ze strany MV.

a) nekoncepční přístup MV k problematice zajištění sídel budoucích VÚSC se projevoval od samého počátku především velkou časovou prodlevou. Od přijetí ústavního zákona č. 347/1997 Sb., kterým se do vnitřního uspořádání státu zakotvila existence 14 krajů, začalo MV první konkrétní kroky směřující k naplnění reformy veřejné správy týkající zajištění sídel budoucích VÚSC uskutečňovat až v březnu 1999, tedy cca 20 měsíců před zahájením činnosti nově vzniklých krajských orgánů veřejné správy.

b) nedostatečná odborná řídící a metodická činnost MV v procesu pořizování a technické obnovy sídel VÚSC měla za následek, že OkÚ vybrané a MV schválené objekty jsou v mnohých případech plochou kanceláří nedostatečné, ostatními plochami předimenzované, ve většině případů nevhodně situované z hlediska dopravních vzdáleností, s nedostatečnou kapacitou parkovacích míst pro návštěvníky.

c) MV porušovalo principy programového financování a řízení investic. Finanční prostředky byly na základě vydaných Rozhodnutí uvolňovány přesto, že:

  • Dokumentace investičního programu týkající se pořizování a technické obnovy sídel VÚSC nebyla MV zpracována v rozsahu stanoveném platnými předpisy a do doby ukončení kontroly NKÚ není tato dokumentace schválena MF. Pro realizaci a financování investičních akcí v rámci reformy veřejné správy tak chybí základní dokument vymezující věcné, časové a finanční parametry včetně bilance finančních potřeb a zdrojů financování.
  • MV nezabezpečilo, aby jednotlivé OkÚ splnily svoji úlohu investora akcí a zpracovaly investiční záměry, které by věcně a funkčně vymezily každou jednotlivou stavbu a určily průběh její přípravy a realizace. Základním výchozím dokumentem pro vstupní hodnoty potřeb a požadavků kontrolovaného investičního programu se staly nedostatečně MV zpracované investiční záměry, které neobsahovaly údaje nezbytné pro kvalifikované rozhodnutí a propočtenou výši požadovaných finančních prostředků SR.
  • MV umožnilo investorům zadávat stavební díla (provádět výběr zpracovatelů PD a zhotovitelů staveb) bez předchozího souhlasu MF.
    Nedostatečná příprava investiční výstavby ze strany MV a z toho plynoucí změny, vícepráce, nároky na nadstandardní vybavení prostor, absence právních předpisů upravujících postavení a působnost VÚSC v době předprojektové a projektové přípravy, byly hlavní příčinou nárůstu finančních prostředků SR a posunů termínů dokončení jednotlivých staveb.
  • Svojí nedůslednou činností při posuzování žádostí investorů o navyšování finančních prostředků a absencí kontroly investorů docházelo k tomu, že MV dodatečně nárokované finanční požadavky investorů akceptovalo a změny Rozhodnutí o účelovém určení prostředků státního rozpočtu vydávalo přesto, že nebylo ze strany OkÚ požadované navyšování finančních prostředků dostatečně odůvodňováno a dokladováno.

d) závažného pochybení se MV dopustilo při řešení problematiky zabezpečení informačních systémů a zabezpečení oblastí budov v dokumentu „Standardy informačních technologií a informačních systémů pro krajské úřady, část I. -Slaboproudé rozvody“. Tento dokument vydalo MV opožděně, v době, kdy u většiny sídel již proběhly obchodní veřejné soutěže na zhotovitele staveb a bylo započato s vlastní rekonstrukcí sídel. Chybné rozhodnutí MV o stanovení nejvyššího stupně utajení „Přísně tajné“ některých oblastí budov a utajení informací, které budou nově vzniklým krajským orgánům poskytovány a jejichž ochranu tak budou povinny zabezpečit, mělo za následek pozastavení probíhajících stavebních prací u všech kontrolovaných sídel VÚSC do doby přepracování PD, uzavírání nových smluv nebo dodatků k nim s nárůstem finančních prostředků u některých staveb vyšším než 50 % původně stanovené ceny a posuny termínů dokončení staveb. Přestože MV přistoupilo v důsledku kritických připomínek NBÚ, investorů i samotných vnitroresortních složek MV ke zrušení tohoto dokumentu (až po čtyřech měsících od jeho vydání) a jeho nahrazení novým se stanoveným stupněm utajení „Důvěrné“, nebylo již v důsledku vysokého stupně rozestavěnosti a rozpracovanosti Standardů IS možné eliminovat finanční a termínové dopady tímto chybným postupem vyvolané.

Kontrola provedená na MF prokázala, že MF umožnilo čerpání prostředků státního rozpočtu určených na pořizování a technickou obnovu sídel VÚSC, i když MV jako správce investičního programu nesplnilo základní podmínky pro účast SR na financování investičních akcí a pro zabezpečení jejich hospodárného vynakládání. Kontrolou bylo zjištěno, že ze strany MF došlo k porušení zákona o státním rozpočtu na rok 2000, neboť v roce 2000 uvolňovalo prostředky SR na financování investičního programu evid. č. 314 740 Reforma veřejné správy, který však nebyl zákonem o státním rozpočtu pod uvedeným názvem a číslem schválen a nebyl tedy jeho součástí.

Kontrolou provedenou u OkÚ bylo zjištěno, že jako investoři porušovali právní předpisy při přípravě a zabezpečení investičních akcí, v procesu zadávání veřejných zakázek. Nedostatky byly zjištěny také v oblasti dodržování rozpočtových pravidel a při smluvním zabezpečení jednotlivých investičních akcí.

tisk stránky