Prostředky nemocenského pojištění

12.2.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 2001/18


Cílem kontroly bylo ověřit správnost postupu vybraných organizací a orgánů sociálního zabezpečení při výběru a poskytování dávek nemocenského pojištění.

Kontrola byla provedena v době od dubna do října 2001.

Kontrolovanými osobami byly Česká správa sociálního zabezpečení včetně vybraných detašovaných pracovišť a vybrané organizace.

Provedenou kontrolní akcí bylo zjištěno, že pohledávky ČSSZ za plátci pojistného se v celé České republice zvýšily z 39,85 miliard Kč ke dni 31. 12. 1998 na 55,85 miliard Kč ke dni 31. 12. 2000, tj. na 140,1 %.

K nárůstu pohledávek dochází zejména z těchto důvodů:

  • neplněním povinností stanovených obecně závaznými právními předpisy upravujícími nemocenské pojištění, zejména organizacemi, které neodvádějí včas anebo vůbec rozdíl mezi pojistným na sociální zabezpečení a zúčtovanými dávkami nemocenského pojištění,
  • stanoveným způsobem výpočtu penále, kdy jeho běh končí až dnem zániku organizace (pro ČSSZ je tímto dnem den odhlášení posledního zaměstnance); penále však narůstá před tímto dnem i po vstupu do likvidace nebo prohlášení konkursního či vyrovnávacího řízení na její majetek. Byly zjištěny případy, kdy výše penále od data konkursu do data kontroly vzrostla až o 100 %. Vzhledem k tomu, že pohledávky přihlášené do konkursního řízení nejsou mnohdy uspokojovány ani částečně, je tento způsob nárůstu penále jen nárůstem výše pohledávek vykazovaných ČSSZ v podkladech pro sestavení státního rozpočtu. Lze je označit za pouze fiktivní, zkreslující příjem státního rozpočtu v příštím období,
  • od 1. 1. 1998 byla zákonem č. 253/1997 Sb. provedena novelizace trestního zákona č. 140/1961 Sb., od které se očekávalo zlepšení platební morálky. Vzhledem k tomu, že aplikace nové právní úpravy je zužována jen na některá chování plátců (musí být prokázán úmysl), není obava z trestního postihu dosud pro plátce motivující.

Vyplácení dávek nemocenského pojištění a tím zároveň čerpání prostředků státního rozpočtu je nepříznivě ovlivňováno i uplatňováním vícenásobného nároku na nemocenské při vzájemném zaměstnávání občanů.

Z výsledků kontrolní akce se jeví účelné provést některé legislativní úpravy, zejména:

  • doplnit § 104ch odst. 1 zákona č. 582/1991 Sb. o podmínky, při jejichž splnění je možno prominout penále;
  • doplnit v § 20 zákona č. 589/1992 Sb. ustanovení o ukončení běhu penále dnem vstupu plátce pojistného do likvidace či zahájení řízení o konkursu nebo vyrovnání.

tisk stránky