Prostředky státního rozpočtu určené na realizaci programů rozvoje severozápadních Čech a ostravského regionu

19.9.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 01/28


Cílem kontroly bylo prověřit poskytování, čerpání a užití prostředků státního rozpočtu na rok 2000 určených na financování programů podpory regionálního rozvoje severozápadních Čech a Ostravska.

Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo pro místní rozvoj, Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s. a vybraní příjemci podpor.

Kontrola u MMR ukázala zejména na nedostatky v jednoznačnosti stanovení a vykazování ukazatelů zvyšování zaměstnanosti u Programu I. MMR stanovilo příjemcům k dosažení programového cíle nejednoznačné ukazatele, neznámé v oficiálním statistickém a jiném výkaznictví a složité z hlediska vykazování jejich plnění, a neposkytlo jim jednoznačný způsob jejich výpočtu. Tato nesystémovost vedla ve svém důsledku k vykazování značně zkreslených údajů o zvyšování zaměstnanosti, neprůhledných z hlediska kontroly plnění stanoveného programového cíle. Příkladem toho je, že MMR stanovilo za výchozí počet zaměstnanců, se kterým bude zvýšení zaměstnanosti porovnáváno, Průměrný evidenční počet zaměstnanců přepočtený k datu podání žádosti za posledních šest měsíců, s ním porovnávalo Evidenční počet zaměstnanců ve fyzických osobách k datu 31. 12. 2001 a rozdíl vykázalo jako počet nově vytvořených pracovních míst z dotace. Navíc u některých příjemců byla v tomto počtu zahrnuta i pracovní místa vytvořená z programových podpor od jiných ministerstev.

MMR zajišťovalo u Programů I a II externě za cenu 2,5 mil. Kč i činnosti související s plněním jiných úkolů. Jednalo se o kontrolu úplnosti předložených žádostí, ekonomické posouzení a vyhodnocení projektů, technické zajištění jednání hodnotitelských komisí, metodickou pomoc příjemcům dotace při zadávání dat pro Informační systém programového financování Ministerstva financí a při zpracování pololetních hlášení o realizaci projektů a vyhodnocování plnění ukazatelů a podmínek Rozhodnutí. MMR prostřednictvím těchto služeb zajišťovalo i převážnou část kontrol na místě u příjemců dotací, přestože podle zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, je oprávněným kontrolním orgánem ministerstvo.

V činnosti MMR a některých příjemců při realizaci Programu I byly zjištěny nedostatky negativně ovlivňující hospodárnost užití poskytnuté dotace. MMR se neřídilo pokynem Ministerstva financí vydávat příjemcům souhlas se zadáním realizace projektů na základě posouzení projektové dokumentace, stanoveným v Zásadách pro financování programů z prostředků státního rozpočtu, fondů Evropské unie, fondů NATO a úvěrů se státní zárukou. MMR předložení projektové dokumentace ani nepožadovalo. V jednom případě příjemce uvedl v rozpočtu projektu předloženém na MMR i položky, které neměl ve schválené projektové dokumentaci a ve skutečnosti je nerealizoval. U příjemců se zjištění v oblasti využití dotace týkala nedodržování zákona o zadávání veřejných zakázek v celkovém objemu 59,3 mil Kč.

Dále bylo u Programu I zjištěno, že MMR při přidělování dotací uchazečům neuplatňovalo vůči všem jednotný postup a poskytlo dotaci v celkovém objemu 31 mil. Kč pěti příjemcům nesplňujícím některé stanovené podmínky a 11 příjemců poskytlo z dotace zhotovitelům a dodavatelům o 70,4 mil. Kč vyšší zálohy, než umožňovaly výše zmíněné Zásady Ministerstva financí.


Mgr. Marie Hošková, členka Úřadu

tisk stránky