Prostředky poskytnuté ze zahraničí a ze státního rozpočtu na vzdělávací programy Evropské unie

12.11.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 01/24


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s prostředky poskytnutými ze zahraničí a ze státního rozpočtu na zabezpečení vzdělávacích programů Evropské unie (dále jen „EU“).

Kontrolováno bylo přípravné období na zavedení programů v letech 1995 až 1997 a realizace I. fáze programů v letech 1997 až 1999.

Kontrolovanými osobami byly ústřední orgány – gestoři vzdělávacích programů EU(Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo práce a sociálních věcí), organizace pověřené zabezpečením realizace těchto programů a příjemci finančních prostředků (zejména vysoké a střední školy).

Kontrola prostředků poskytnutých ze zahraničí a ze státního rozpočtu na vzdělávací programy EU prokázala, že ČR si nevytvořila vhodné podmínky pro řádné využívání těchto prostředků, a to:

1. ani ve vztahu vůči EK:

  • ČR uhrazovala pravidelně roční příspěvky na účast ve vzdělávacích programech EU, aniž měla možnost ovlivnit včasnost a správnost vyúčtování těchto prostředků ze strany EK,
  • ČR si nezajistila žádoucí informovanost o centralizovaných projektech ze strany EK.
    Důsledkem tohoto stavu je skutečnost, že v ČR nebyl zaveden přehledný evidenční systém prostředků poskytnutých z EU na vzdělávací programy, a ČR tak neměla přehled o skutečné výši prostředků poskytnutých z EU ve vztahu k uhrazeným ročním příspěvkům.
    EK do doby ukončení kontroly NKÚ neprovedla vyúčtování období realizace I. fáze těchto programů;

2. ani v rámci vnitřního systému:

  • vláda ČR sice určila jako gestory zodpovídající za účast ČR v programech EU týkajících se vzdělávání, odborné přípravy a mládeže MŠMT a MPSV, tyto orgány však přesunuly svou zodpovědnost za realizaci programů na zprostředkovatelské subjekty;
  • nebyla vydána závazná pravidla pro nakládání s prostředky poskytnutými EU na vzdělávací programy ani nebylo zajištěno provádění důsledných kontrol v této oblasti.

Organizace pověřené zabezpečováním programů a někteří příjemci nevedli v kontrolovaném období o poskytnutých prostředcích na vzdělávací programy EU průkaznou evidenci. V některých případech porušili i obecně závazné právní předpisy (zákon o účetnictví, zákon o zadávání veřejných zakázek).

Při poskytování prostředků docházelo v období realizace I. fázi vzdělávacích programů k pozdnímu uzavírání kontraktů ve vztahu k výjezdům studentů, a tím k opožděnému poskytování prostředků ze strany EU. V důsledku toho řešily organizace pověřené zabezpečováním programů a jejich potenciální příjemci (školy) nedostatek finančních prostředků převodem volných prostředků z devizových účtů jiných podprogramů, používáním prostředků určených k jiným účelům (zejména na provoz škol), výpůjčkami apod. V některých případech docházelo z těchto důvodů k posunům termínů studijních pobytů studentů, případně k jejich zkrácení či úplnému zrušení. Následkem tohoto nesystémového postupu došlo k tomu, že část prostředků poskytnutých na vzdělávací programy EU nebyla vyčerpána.

Ing. Jiří Kalivoda, člen Úřadu

tisk stránky