Majetek státu a prostředky státního rozpočtu určené pro zajištění činnosti integrovaného záchranného systému

12.2.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 01/27


Cílem kontroly bylo prověřit účelnost a hospodárnost vynakládání prostředků státního rozpočtu a hospodaření s majetkem státu určeným k zabezpečení činnosti integrovaného záchranného systému. Kontrolovaným obdobím byly roky 2000 a 2001, v případě věcných souvislostí i roky předchozí a období do ukončení kontroly.

Kontrola byla provedena u Ministerstva vnitra a jeho vybraných vnitřních organizačních jednotek Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR a Policejního prezidia ČR, u Ministerstva zdravotnictví, u hasičských záchranných sborů Jihočeského kraje, Královéhradeckého kraje, Jihomoravského kraje, Moravskoslezského kraje a Olomouckého kraje, které jsou organizačními složkami státu, a u územních středisek záchranné služby v Českých Budějovicích, v Hradci Králové, v Brně, v Ostravě a v Olomouci, které jsou příspěvkovými organizacemi zřízenými MZ.

Shrnutí kontrolních zjištění:

  • Činnost základních složek IZS negativně ovlivňuje jejich nejednotné teritoriální členění, které není v souladu s územněsamosprávním uspořádáním státu, i jejich rozdílné právní postavení.

  • Spojení mezi základními složkami i s ostatními složkami IZS je nejvíce problematickou oblastí. Současně používané rádiové spojení je nejednotné používanými technologiemi a rozdílnými kmitočty jednotlivých autonomních sítí. Rádiový komunikační systém PEGAS je přes vynaložené prostředky prozatím funkční jen na území hlavního města Prahy a Středočeského kraje. Koncepční záměry zavedení systému se nedařilo plnit a termíny pokrytí státu jeho rádiovým signálem se prodlužují. Při zavádění systému PEGAS nepostupovalo MV hospodárně – např. tím, že přistoupilo na změnu uzavřené smlouvy, a to v neprospěch státního rozpočtu.

  • Není plynule zajišťován předpokládaný počet příslušníků HZS krajů. K vybavení HZS krajů požární technikou chybí především speciální technika, zejména k zásahům při úniku nebezpečných látek, při dopravních nehodách a na záchranu z výšek. Obdobný stav je ve vybavení speciálními ochrannými pomůckami. Mobilní požární technika je z větší části starší, než stanoví interní předpis GŘ HZS. Požadavky kontrolovaných pěti HZS krajů na finanční prostředky ze státního rozpočtu k doplnění a obměně mobilní požární techniky byly pokryty jen z 5 %.

  • Nebyly dořešeny užívací vztahy k majetku ve vlastnictví hlavního města Prahy a měst Brna, Ostravy a Plzně užívaného HZS těchto měst. Užívání majetku těchto měst příslušnými HZS krajů nebylo upraveno podle zákona č. 238/2000 Sb. smlouvami o sdružení.

  • Z koncepce ochrany obyvatelstva není zřejmá další perspektiva úkrytů. Technický stav stálých úkrytů pro obyvatelstvo se stárnutím zhoršuje. U úkrytů předaných v rámci převodu vlastnictví majetku státu jiným osobám nebylo jejich využívání dostatečně smluvně ošetřeno. Smluvní vztahy nezajišťují zachování účelu prostor k ukrytí a jejich udržování.

  • Při zabezpečování LZS nevytvořilo MZ účinný systém k zabezpečení hospodárnosti výdajů a nedbalo, aby dosahovalo maximálních příjmů.

  • Na činnost kontrolovaných složek IZS nepříznivě působilo opožděné přidělování finančních prostředků příslušnými správci kapitol státního rozpočtu v běžném rozpočtovém roce a zdlouhavé schvalování programů reprodukce majetku.

  • Nedostatečná pozornost byla kontrolovanými osobami věnována účtování zejména o nemovitém majetku a jeho souladu se zápisy v katastru nemovitostí.

  • Ing. Zeman, člen Úřadu

    tisk stránky