Správa daně z příjmů právnických osob a stanovení této daně u poplatníků

12.2.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 01/29


Cílem kontroly bylo prověřit správu daně z příjmů právnických osob u finančních úřadů a její výběr u poplatníka.

Kontrolovaným obdobím byla zdaňovací období od roku 1998 až do doby ukončení kontroly.

Kontrolovanými osobami bylo Ministerstvo financí a finanční úřady v Praze 6, Mladé Boleslavi, Kutné Hoře, Teplicích, Strakonicích, Českých Budějovicích, Jihlavě, Vsetíně a Olomouci.

Z kontrolou zjištěných skutečností vyplývá, že pro zlepšení správy daně z příjmů právnických osob a její účinnou kontrolu je nutné, aby správci daně lépe a důsledněji uplatňovali pravomoci svěřené jim zákonem o správě daní. Kromě toho je potřebné řešit systémové a legislativní nedostatky, které negativně ovlivňují správu daně a její kontrolu, např.:

  1. V souvislosti s Nálezem Ústavního soudu II ÚS 31/99 publikovaném ve Sbírce nálezů a usnesení, tj. že součástí rozhodnutí není část nacházející se za podpisy oprávněných osob, upravit výstup ze systému ADIS tak, aby v platebních výměrech na daňové penále byly rozhodující skutečnosti uvedeny před podpisem oprávněné osoby.

  2. Upřesnit dikci ustanovení o prominutí daně v zákoně o správě daní tak, aby bylo zřejmé, jaké nesrovnalosti vyplývající z uplatňování daňových zákonů jsou důvodem pro prominutí daně.

  3. Legislativní úpravou rozšířit součinnost správce daně s NKÚ tak, aby si NKÚ mohl v odůvodněných případech jeho prostřednictvím vyžádat doklady, které jsou založeny pouze u poplatníka. Efektivitu kontroly výkonu správy daní nelze bez těchto dokladů zajistit.

  4. Dopad novelizace zástavního práva v daňovém řízení. Z poznatků této kontrolní akce vyplývá, že původní speciální úprava v zákoně o správě daní byla z hlediska plnění příjmů státního rozpočtu účinnější.

  5. V zákonné úpravě konkurzu a vyrovnání zvážit uplatnění priority daňových pohledávek státu před ostatními věřiteli.

JUDr. František Bárta, člen Úřadu

tisk stránky