Finanční prostředky státního rozpočtu určené na pořízení a technickou obnovu sídel krajů

12.2.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/06


Cílem kontroly bylo prověřit, zda okresní úřady, hlavní město Praha a statutární město Ostrava použily finanční prostředky ze státního rozpočtu na výstavbu sídel krajů účelně a hospodárně. Kontrolovaným obdobím byly roky 1999 až 2002. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo vnitra, Ministerstvo financí Okresní úřad Praha-západ, Okresní úřad Liberec, Okresní úřad Olomouc, Okresní úřad Zlín, hlavní město Praha a statutární město Ostrava. Tato kontrolní akce NKÚ přímo navázala na kontrolní akci NKÚ č. 01/08 „Finanční prostředky státního rozpočtu určené na pořízení a technickou obnovu sídel a počáteční provoz vyšších územních samosprávných celků“, která byla zaměřena na čerpání finančních prostředků SR při zřizování sídel osmi ze čtrnácti vzniklých krajů. Nově vznikající sídla krajských orgánů byla pořízena převážně formou rekonstrukcí nebo nástavby administrativních budov v majetku státu. Výjimku tvoří zajištění sídla pro kraj Hlavní město Praha, u kterého nebylo do ukončení kontroly NKÚ přijato ucelené a koncepční řešení umístění sídla a současně využívané objekty jeho sídla byly zrekonstruovány z finančních prostředků rozpočtu hlavního města Prahy.

Celkový objem kontrolovaných finančních prostředků v rámci kontrolní akce činil cca 899 032 tis. Kč, z toho bylo vynaloženo chybně a v rozporu s právními předpisy cca 209 807 tis. Kč, tj. cca 23,3 % celkového kontrolovaného objemu.

Poznatky z kontroly doplnily a potvrdily závažné systémové nedostatky v činnosti ústředních orgánů státní správy, tj. MV a MF, zjištěné již při kontrole NKÚ č. 01/08. Tyto nedostatky se promítly do celého procesu pořizování a technické obnovy všech 14 sídel VÚSC a jeho financování.

Výsledky obou kontrol provedených NKÚ v letech 2001 až 2002 jednoznačně prokázaly, že MV plně nezajistilo úlohu ústředního orgánu pro reformu veřejné správy a správce kontrolovaného investičního programu:

  • nevypracovalo dokumentaci investičního programu 314 040 – Reforma veřejné správy v rozsahu stanoveném platnými předpisy, a tím nevymezilo věcné, časové a finanční podmínky nezbytné pro realizaci tak rozsáhlé investiční akce, kterou zřizování sídel krajů bezesporu bylo, včetně stanovení kritérií pro vyhodnocení efektivnosti investičního programu jako celku;

  • nestanovilo jednoznačná, úplná a dostatečná kritéria a podmínky pro optimální výběr a pořízení objektů sídel krajů. To mělo za následek, že jednotlivými investory byly vybrány a MV schváleny objekty, které jsou plochou kanceláří nedostatečné, nebo naopak byly zrekonstruovány kancelářské plochy o nadbytečné výměře, některé z nich s nedořešenými majetkoprávními vztahy. Neujasněnost požadavků na výběr vhodných budov měla rovněž za následek nezajištění odpovídajícího počtu parkovacích míst pro návštěvníky krajských úřadů, v některých případech nebylo parkování zajištěno vůbec;

  • řádně nezajistilo přípravnou předprojektovou dokumentaci staveb odpovídající náročnosti realizovaného investičního programu. Nevyžadovalo od přímých investorů zpracování IZ jednotlivých akcí jako prvotního podkladu věcně a funkčně vymezujícího a zdůvodňujícího jednotlivé stavby a určujícího časový průběh přípravy a realizace výstavby. Jediným podkladem pro posouzení rozsahu a náročnosti stavebních akcí a z toho vyplývajících požadavků na výši finančních prostředků SR nezbytných k jejich provedení se staly IZ zcela nedostatečně a chybně zpracované MV. Z těchto IZ nemohlo MV odpovědně a kvalifikovaně stanovit bilanci finančních potřeb a věcných zdrojů pro následné uskutečnění realizačních prací a zabezpečení hospodárného využití finančních prostředků. MV řešilo v roce 2002 absenci IZ požadavkem na jejich dodatečné zpracování investory. Tedy v době, kdy jsou již stavby ve většině případů zkolaudovány a u některých jsou vypracována závěrečná vyhodnocení staveb. Údaje v nich obsažené tak vychází ze skutečných nákladů již realizovaných staveb;

  • nedodrželo základní podmínky účasti SR na financování akcí, vydalo Rozhodnutí o účelovém určení prostředků SR, a tím umožnilo čerpání prostředků SR bez splnění stanovených podmínek;

  • chybně a opožděně stanovilo podmínky realizace slaboproudých rozvodů a ochrany utajovaných skutečností v režimu věcně a právně neopodstatněného nejvyššího stupně utajení, což se výrazně nepříznivě projevilo ve zvýšení celkových investičních nákladů jednotlivých staveb;

  • akceptovalo v průběhu realizace jednotlivých akcí požadavky investorů na navyšování finančních prostředků na úhradu řádně neodůvodněných víceprací a požadavků na nadstandardní vybavení prostor sídel VÚSC;

  • nezabezpečilo dodržení a splnění závazných parametrů staveb. To mělo za následek nárokování finančních prostředků na realizaci dalších prací a dodávek. Ve skutečnosti se však jedná o následné zabezpečení závazných parametrů, které nebyly dodrženy, přestože do požadovaných objemů finančních prostředků byly zahrnuty a převážně i proinvestovány.

MF jako ústřední orgán státní správy pro státní rozpočet a finanční hospodaření České republiky pochybilo při zřizování sídel VÚSC tím, že:

  • uvolňovalo v letech 1999 až 2002 finanční prostředky SR určené na pořízení a technickou obnovu sídel VÚSC přesto, že MV nesplnilo základní povinnosti stanovené platnými předpisy pro účast centrálních zdrojů na financování investičních akcí;

  • v roce 2000 umožnilo financování investičního programu, který nebyl zákonem o státním rozpočtu na rok 2000 schválen;

  • nedodrželo základní principy programového financování a řízení investic stanovené v rozpočtových pravidlech a specifikované v jím vydané vyhlášce č. 40/2001 Sb. Vydáním „Metodického pokynu k financování reprodukce majetku v roce 2002“ ustoupilo od povinnosti MV zpracovat dokumentaci předmětného programu ve stanoveném rozsahu a předložit ji ke schválení. Tím, že dokumentace programu nebyla schválena, nebyla stanovena kritéria pro vyhodnocení efektivnosti programu jako celku.

Výše uvedené systémové nedostatky v činnosti MV se zákonitě promítly do vlastní realizace jednotlivých staveb:

U přímých investorů, tj. příslušných okresních úřadů a měst, byla kontrolou shledána porušení právních předpisů v oblasti hospodaření s prostředky SR, zadávání veřejných zakázek, při tvorbě a zajišťování smluvního zabezpečení jednotlivých investičních akcí.

Na pořízení a technickou obnovu sídel všech 14 VÚSC byla v letech 1999 až 2001 vynaložena ze SR částka 2 789 356 tis. Kč.

Pro rok 2002 bylo zákonem o státním rozpočtu vyčleněno na dostavbu krajských sídel celkem 292 000 tis. Kč. Rozpočtovým opatřením MF ze dne 28. března 2002 byly uvolněny a do kapitoly Ministerstvo vnitra převedeny finanční prostředky v souvislosti s dokončením rekonstrukce sídel VÚSC ve výši 100 650 tis. Kč.

NKÚ v obou provedených kontrolních akcích prověřil nakládání s finančními prostředky SR v souhrnné výši 2 653 873 tis. Kč, z toho bylo chybně – v rozporu s právními předpisy – použito cca 927 620 tis. Kč, tj. 34,9 %.

Alarmující skutečností je, že tato téměř třímiliardová investice, plně hrazená z prostředků státního rozpočtu, byla ze strany všech zúčastněných subjektů zajištěna neodborným a nekvalifikovaným způsobem, který by se neměl při pořizování dlouhodobého majetku v budoucnu opakovat.

Ing. Josef Pohl, člen Úřadu

tisk stránky