Programy výstavby a obnovy pozemních komunikací

7.8.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/13


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky vynakládanými na programy výstavby a obnovy pozemních komunikací. Kontrolováno bylo období od roku 2000 do doby ukončení kontroly, v případě věcných souvislostí i předchozí období.

Kontrolovanými osobami byly: Ministerstvo dopravy (do 31. 12. 2002 Ministerstvo dopravy a spojů), Státní fond dopravní infrastruktury (dále jen „SFD“); Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen „ŘSD“) a v jeho rámci byly kontrolovány generální ředitelství, správy České Budějovice, Chomutov, Ostrava, Plzeň, Praha, Zlín a závod Praha.

Nedostatky, zjištěné kontrolou realizace vybraných programů, podprogramů a akcí týkajících se obnovy a výstavby pozemních komunikací, významně snižovaly efektivnost užití finančních prostředků, a tím i dosažené účinky na silniční a dálniční síť. Především:

  • Cíle programů nedefinovaly konkrétní stav, který má být realizací dosažen. Při jejich stanovení nebylo vycházeno z analýz společensko-ekonomických nákladů a výnosů. Nebyla určena hodnotící kritéria pro plnění cílů.

  • Finanční potřeba a zdroje na realizaci programů nebyly objektivně stanoveny. Dosavadní průběh ukazuje, že 84 % finančních prostředků má být vynaloženo po roce 2002, přitom z časového hlediska je předpokládaná realizace programů přibližně v polovině.

  • Nebyly stanoveny potřeby a priority realizace jednotlivých programů ve vazbě na disponibilní zdroje. Výběr akcí neprobíhal systematicky. Redukce požadavků a zařazování akcí do programů nebyla prováděna ve vazbě na přínosy vyjádřené mírou společensko-ekonomické efektivnosti.

  • K realizaci byly zařazovány akce nedostatečně připravené. Schválené náklady a realizační termíny nebyly ve velkém rozsahu dodrženy. Zabezpečené finanční prostředky SFDI byly v letech 2001 a 2002 v rozsahu kolem 33 % z důvodu nečerpání neúčelně blokovány na příslušných účtech. Tyto prostředky mohly být v daných letech využity účelněji na jiných akcích.

  • Nebyly vytvořeny dostatečné kontrolní mechanizmy ve vztahu k oprávněnosti cenových požadavků zhotovitelů. Nebyly sledovány a vyhodnocovány jednotkové ceny stavebních prací z nabídek uchazečů a odchylky cen prací mezi jednotlivými akcemi.

2. Uplatňovaný systém řízení nevedl k optimalizaci nákladů, a tím ani k hospodárnosti vynakládání finančních prostředků na realizaci akcí. Hospodárnost jejich užití byla negativně ovlivňována řadou nedostatků. Především šlo o:

  • Nezabezpečení objektivního, transparentního a nestranného průběhu procesu zadávání veřejných zakázek.

  • Nedostatky v přípravě akcí. Akce byly zahajovány, aniž byly vyjasněny majetkoprávní vztahy, stavebně-technická řešení a aniž byla vydána všechna potřebná stavební povolení. Nedostatečně byl prováděn geologický průzkum. Chyby byly v převzatých projektových dokumentacích a podkladech správců inženýrských sítí.

  • Hrazení neprovedených prací nebo prací nedostatečně doložených. Provedení prací nesouvisejících s akcí nebo nad schválený rámec.

  • Nesprávné oceňování víceprací a neoprávněné zvyšování cen prací z důvodu inflace.

  • Nedostatky vyplývající ze způsobu vybavovaní technického dozoru investora (ŘSD) majetkem.

3. Efektivnost použití finančních prostředků vynaložených na programy nemohla být ověřena vzhledem k nedostatkům ve stanovení cílů programů, nestanovení společensko-ekonomických přínosů z realizace programů a nedostatečnému provádění společensko-ekonomických analýz nákladů a výnosů z realizace akcí. Možné vyčíslitelné zdroje finančních úspor nebo přínosů v kontrolovaných programech jsou uvedeny v následující tabulce :

Možné zdroje finančních úspor nebo přínosů     (v mil. Kč)

Zdroj Úspora nebo přínos Poznámka
Optimalizace nabídkových cen 708 až 1 310 výpočet srovnávací analýzou
Nehospodárné vynakládání finančních prostředků 100 zjištěno kontrolou
Použití finančních prostředků na jiné účely 30 zjištěno kontrolou
Problematické vybavení technického dozoru investora majetkem 35 až 53 odborný odhad
Nečerpání plánovaných prostředků SFDI 170 až 400 odborný odhad
Celkem: 1 043 až 1 893  

Dalšími možnými zdroji úspor nebo přínosů, které však nelze kvantifikovat, jsou:

  • minimalizace nedostatků v přípravě akcí;

  • realizace akcí s nejvyššími společensko-ekonomickými přínosy.

V rámci programů je po roce 2003 předpokládáno zahájení realizace 87 akcí na silnicích v objemu 47 272 mil. Kč a 75 akcí na dálnicích v objemu 231 940 mil. Kč. Z tohoto důvodu jsou zjištění uvedená v kontrolním závěru o to aktuálnější.

Ing. Jiří Adámek, člen Úřadu

tisk stránky