Státní program podpory cestovního ruchu
18.2.2004 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 03/06
Cílem kontroly bylo prověřit poskytování, čerpání a užití finančních prostředků na Státní program podpory cestovního ruchu a vyhodnotit očekávané přínosy.
Kontrolovaným obdobím byly roky 2001 a 2002. Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo pro místní rozvoj a vybraní příjemci podpory.
Ministerstvo pro místní zahájilo realizaci Programu v roce 2001 bez rozboru jednotlivých priorit rozvoje cestovního ruchu z hlediska společensko-ekonomických přínosů a dopadů do regionální politiky. Program v jeho počátku zaměřilo na lázeňství, které je tradiční rozvinutou oblastí cestovního ruchu. Ministerstvo pro místní rozvoj tak nevytvořilo rovnocenné podmínky pro podporu cestovního ruchu ve všech regionech. Proti zásadám regionální politiky byly nejvíce podpořeny regiony, které patří v ukazatelích cestovního ruchu mezi nejlepší, a nejméně ty, které jsou na tom nejhůře. V podprogramu zaměřeném na podporu infrastruktury v obcích v lázeňských místech byly přitom i akce, které neměly přímou vazbu na cestovní ruch a pomáhaly řešit komunální problémy, jako například rekonstrukce ulic, osvětlení, vodovodu.
Ministerstvo pro místní rozvoj v Programu 2001 a 2002 neodůvodnilo požadavek na rozpočtové zdroje jasně a měřitelně stanovenými výnosy a výsledky. V roce 2002 předložilo vládě zprávu o očekávaných přínosech ve formě deklarace bez vazby na realizované akce. Skutečné přínosy pak nebylo schopno vyčíslit neboť nepožadovalo na příjemcích dotace důsledně hodnocení. Kontrolou bylo zjištěno, že byly v rámci podprogramu podpory vlastníků lázeňské infrastruktury podporovány akce jako například opravy hotelů v lukrativních místech (např. Karlovy Vary nebo Mariánské Lázně) bez stanovení jakéhokoliv měřitelného kritéria společensko-ekonomických přínosů. Poskytování finančních prostředků ze státního rozpočtu do této oblasti lázeňství zpochybňují značné soukromé investice v těchto místech. Vzhledem k zjištěným nedostatkům v systému řízení a realizace Programu nebylo možno přínosy objektivně zhodnotit.
Ministerstvo pro místní rozvoj nemělo transparentní systém pro výběr akcí a výši podpory. Ustavilo sice Komisi pro výběr akcí a najalo firmu pro posuzování žádostí, ale následně pak některé žádosti Komisi v rozporu s posouzením nepředkládalo a doporučení Komise o výši dotace bez objektivního vysvětlení měnilo, a to i zásadně. Například dotaci pro víceúčelovou sportovní halu pro profesionální basketbalový klub zvedlo z doporučených 10 mil. Kč až na 45 mil. Kč, přičemž tuto akci zahrnulo do podprogramu zaměřeného na sportovně-rekreační činnost.
Při kontrole 18 příjemců dotace bylo zjištěno nedodržování stanovených podmínek pro čerpání dotace (u čtyř příjemců), nedodržení postupu při zadávání veřejných zakázek (u tří příjemců) a nedodržení účetních předpisů (u dvou příjemců). U dvou akcí nepostupovali příjemci nejhospodárnějším způsobem, když hradili i práce, které vykazovaly vady.