Příjmy státního rozpočtu plynoucí z pokut ukládaných, vybíraných a vymáhaných správními orgány

10.5.2004 - Tisková zpráva z kontrolní akce 03/16


Cílem kontroly bylo prověření stavu výběru pokut, porovnání s výsledky předešlé kontrolní akce a rozšíření kontroly na další vybrané správní orgány, které pokuty ukládají, vybírají i vymáhají. Kontrolovaným obdobím byly roky 2001 a 2002.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí, vybrané finanční úřady, Ministerstvo vnitra a jeho vybrané organizační součásti, šest hasičských záchranných sborů, Česká správa sociálního zabezpečení a její vybrané organizační součásti, dále Ministerstvo kultury, Státní úřad pro kontrolu léčiv a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Výsledky této kontrolní akce ukázaly nedostatky jak při tzv. „dělené správě pokut“, tak i v rámci správy pokut, která je vykonávána jedním správním orgánem od uložení pokuty až k jejímu vymožení. Tento stav je ovlivněn roztříštěností platné právní úpravy v oblasti ukládání, vybírání a vymáhání pokut.

Dosavadní systém rozdělení jednotlivých úkonů spojených se správou pokut mezi různé správní orgány je nepřehledný a nedůsledný. Dělená správa pokut je negativně ovlivněna také tím, že správní orgán, který pokutu uloží, nemá přímý zájem na vybrání pokuty. Finanční úřady jsou zahlcovány značným počtem pokut předávaných těmito orgány. Podle údajů MF finanční úřady převzaly k vymáhání jen v roce 2002 celkem 527 574 pokut uložených jinými správními orgány ve výši 554 mil. Kč. K 31. 12. 2002 finanční úřady evidovaly nedoplatky na těchto pokutách ve výši 1 541 mil. Kč. Navíc jsou finančním úřadům předávány i pokuty, jejichž vybírání či vymáhání jim podle příslušných zákonů nepřísluší.

Pokuty ukládané orgány Policie ČR a předávané finančním úřadům k vymáhání jsou nejčastějším případem dělené správy. Výše nedoplatků na těchto pokutách ke konci roku 2002 činila cca 1 157 mil. Kč a svědčí o skutečnosti, že dosavadní způsob ukládání, vybírání a vymáhání těchto pokut není efektivní.

Legislativně není dořešeno vybírání a zejména vymáhání pokut na místě nezaplacených ukládaných v blokovém řízení Policií ČR. Problematické je i ukládání pokut cizím státním příslušníkům, u nichž vymáhání pokut na místě nezaplacených, uložených v blokovém řízení, je prakticky nemožné.

Návaznost jednotlivých úkonů ukládání, vybírání a vymáhání pokut má přímou souvislost s výměnou informací mezi orgány, které pokuty ukládají, a orgány, které je vybírají a vymáhají. V případě dělené správy by možnost předávání dat mezi jednotlivými správními orgány v elektronické podobě zefektivnila celý systém.

Postup jednotlivých orgánů státní správy při účtování o pokutách není jednotný. Ačkoliv se jedná o stejný druh příjmu státního rozpočtu, hasičských záchranných sborů krajů a České správy sociálního zabezpečení o předpisech a úhradách pokut účtují, Státní úřad pro kontrolu léčiv a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vedou pouze evidenci rozhodnutí o uložení pokuty. MF eviduje příjmy z pokut souhrnně v kapitole Všeobecná pokladní správa. Ale o pohledávkách na pokutách neúčtuje, ani je neeviduje. Nemá tak přehled o očekávaných příjmech.

Pokud správní orgány o pohledávkách na pokutách neúčtují, není přehled o všech pohledávkách, jejichž výnos je příjmem státního rozpočtu. V kontrolovaném období nebylo účtováno o pohledávkách státu v minimální výši 28 mil. Kč. V oblasti účtování o pokutách je nutné upravit postup tak, aby byl v souladu se zákonem o účetnictví.

Mgr. Profeldová, členka Úřadu

tisk stránky