Prostředky Státního fondu rozvoje bydlení

2.7.2004 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 03/17


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky fondu při plnění základních úkolů spojených s podporou bydlení a posoudit jejich účelnost a hospodárnost. Kontrolovaným obdobím byly roky 2000 až 2003.

Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo pro místní rozvoj, Státní fond rozvoje bydlení se sídlem v Olomouci a vybraní příjemci podpor.

Kontrola NKÚ „Prostředky Státního fondu rozvoje bydlení“ byla zaměřena zejména na realizaci dvou nástrojů podpory bydlení z prostředků Fondu, a to na poskytování dotací na podporu výstavby nájemních bytů a na poskytování úvěrů na úhradu nákladů spojených s výstavbou bytů osobám mladším 36 let.

Kontrolou byly zjištěny:

  • nedostatky v řídicí a metodické činnosti Fondu, zejména při poskytování dotačních prostředků na výstavbu nájemních bytů.

    • Fondem stanovená kritéria hodnocení žádostí o dotaci nezohledňují, zda obec dotaci prioritně potřebuje, zda má finanční prostředky na dofinancování výstavby, včetně dalších faktorů s tím souvisejících, jako je např. ekonomická a sociální situace obce, zanedbanost bytového fondu atd.
    • Metodické materiály vydané Fondem nesplnily zcela svůj účel – byly vydány opožděně nebo k jejich dodržování nebyli příjemci dotací zavázáni, ačkoliv upravovaly otázky mající podstatný vliv na účelnost, hospodárnost a efektivnost užití dotací.
    • Fond neprověřoval důsledně údaje uváděné v žádostech obcí, které byly rozhodujícími pro přiznání dotace, a týkaly se zejména průkazného doložení vlastních finančních zdrojů obcí k dofinancování staveb.
    • Smlouvy o poskytnutí dotace byly zpracovány, i přes jejich postupné změny a doplňky, nedostatečně.
    • Fond nezajistil, aby byty postavené za finanční účasti Fondu měly ryze nájemní charakter s vyloučením finanční spoluúčasti občanů. Ve skutečnosti byly postaveny byty, na kterých se občané výrazně finančně podíleli. Jedná se tak o latentní formu vlastnického nebo družstevního bydlení;

  • nedostatky spočívající v nejednoznačné a nedostatečné právní úpravě řešící postavení Fondu a jeho vztah k MMR.

    • Postavení Fondu není v souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech, neboť dosud není zákonem určen orgán, do jehož působnosti tento státní fond patří. Nedostatečná právní úprava tak neumožňuje jednoznačně stanovit a zabezpečit cíle v oblasti rozvoje bytové výstavby.
    • Zřízením Fondu existují v České republice dva subjekty působící v oblasti politiky bydlení. Fond tak zajišťuje činnosti, které dosud vykonávalo a nadále vykonává MMR.
    • Zákonem č. 211/2000 Sb., kterým byl Fond zřízen, není určen stálý zdroj jeho příjmů. Po dobu své dosavadní existence je Fond zcela závislý na dotacích z FNM. V letech 2000 až 2003 bylo převedeno z FNM na Fond více jak 30 mld. Kč, avšak ostatní příjmy Fondu jsou pouze v řádu stovek milionů korun na hranici 1 mld. korun.
    • Stávající právní úprava a dosavadní vývoj příjmů nedávají dostatečné záruky pro samofinancování Fondu a pro tvorbu dlouhodobých zdrojů financování podpůrných programů, bez silné závislosti na příjmech od státu.
    • Pro dotace poskytované z Fondu nejsou stanovena závazná a pevná pravidla obdobná režimu programového financování;

  • přetrvávající nedostatky v oblasti realizace staveb financovaných z veřejných rozpočtů do oblasti bydlení. Přestože na tyto nedostatky upozornila již kontrola NKÚ č. 00/23 „Prostředky státního rozpočtu určené na podporu bytové výstavby a bydlení“, provedená v letech 2000 až 2001, věcné principy poskytování dotace na podporu bydlení se nezměnily.

Stávající právní úprava nevymezuje dostatečně a jednoznačné podmínky poskytování dotací do oblasti nájemního bydlení a nevytváří předpoklady pro zajištění ryze nájemního bytového fondu ve vlastnictví obcí.

Výsledky kontroly doložily, že stávající systém podpory nájemní bytové výstavby nepředstavuje pro příjmově nižší a sociálně slabší vrstvy občanů přijatelnou a finančně únosnou formu získání bydlení. Vytvoření rovných podmínek a možností pro občany všech příjmových kategorií při získávání bydlení a zefektivnění opatření na podporu rozvoje bydlení z veřejných rozpočtů bude předpokládat:

  • přesunout těžiště poskytování přímých dotací do působnosti jediného orgánu, a to MMR, a zabezpečit podmínky pro hospodárné, účelné a efektivní poskytování státních podpor podléhající režimu programového financování;
  • zaměřit další působnost Fondu na poskytování především návratných finančních prostředků. Tato forma činnosti spolu s příspěvky ze státního rozpočtu by zajistila jeho samofinancování a využila hlavní výhody v hospodaření Fondu, tj. neomezeně převádět ušetřené finanční prostředky do dalších let;
  • na rozšiřování nájemního bytového fondu obcí poskytovat z veřejných rozpočtů především návratné finanční výpomoci, a to za předpokladu, že obec má finanční prostředky zajišťující dokončení výstavby;
  • napomoci zlegalizovat přijetím právní úpravy týkající se podpory výstavby družstevních bytů finanční spoluúčast budoucích nájemců na výstavbě bytů a vícezdrojové financování s použitím hypoték.

Dosavadní činnost Fondu a jeho programy se nestaly účinným nástrojem pro ovlivňování rozvoje nájemního bydlení.

Z celkového objemu kontrolovaných finančních prostředků bylo v rozporu s právními předpisy vynaloženo cca 34 %, tj. cca 355 mil. Kč.

Ing. Pohl, člen Úřadu

tisk stránky