Prostředky státního rozpočtu určené k financování výdajů Národního programu rozvoje sportu pro všechny

30.3.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/10


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s účelově určenými investičními a neinvestičními prostředky státního rozpočtu na Národní program rozvoje sportu pro všechny.

Kontrolovaným obdobím byly roky 2001 až 2003, v případě věcných souvislostí i předchozí období a období do ukončení kontroly.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Česká obec sokolská, Český svaz tělesné výchovy, Česká asociace Sport pro všechny, Autoklub České republiky, Sdružení technických sportů a činností ČR (od 2. 5. 2003 Sdružení sportovních svazů ČR).

V letech 2001 až 2003 byly projekty na realizaci Národního programu rozvoje sportu pro všechny financovány z rozpočtové kapitoly MŠMT v souhrnné výši 2 389 849 tis. Kč, z toho stěžejní oblastí státní podpory sportu pro všechny byly investiční dotace na výstavbu a obnovu sportovních zařízení v celkové výši 1 485 286 tis. Kč.

Kromě kapitoly MŠMT se na financování investičních akcí občanských sdružení podílela i rozpočtová kapitola 398 - Všeobecná pokladní správa, ze které byly v průběhu roku 2003 na základě schválených poslaneckých iniciativ uvolněny finanční prostředky na jmenovitě určené investiční akce. Z kapitoly Všeobecná pokladní správa tak bylo v roce 2003 vynaloženo 366 100 tis. Kč. Uvedený systém vícezdrojového financování investičních akcí ze státního rozpočtu znamenal roztříštěnou odpovědnost, větší riziko vzniku chyb a možného duplicitního financování bez možnosti posouzení společenské potřebnosti investic v dané lokalitě prostřednictvím standardního postupu výběru akcí prostřednictvím MŠMT a vrcholových orgánů zastřešujících občanských sdružení.

MŠMT nemělo dostatečný přehled o skutečném účelu čerpání finančních prostředků poskytnutých z dotace, neboť nestanovilo v Programu V a jeho jednotlivých podprogramech kvalitativní a kvantitativní kritéria čerpání neinvestičních dotací a v letech 2002 a 2003 ani nevymezilo v Rozhodnutích MŠMT výši a položkovou skladbu nákladů (tj. účel použití dotace). Dotace poskytnuté ze státního rozpočtu na základě Rozhodnutí MŠMT tak měly v těchto letech charakter nespecifikovaného příspěvku na projekt bez věcné souvislosti s obsahem Programu.

MŠMT důsledně nesledovalo použití prostředků státního rozpočtu příjemci dotací a dodržení stanovené výše spoluúčasti státu na skutečných nákladech projektů.

Příjemci dotací (zastřešující občanská sdružení) důsledně nesledovali u sdružených subjektů nebo organizačních složek použití prostředků neinvestiční dotace na stanovený účel a projekt. Vyúčtování dotace tak bylo v mnoha případech pouze formální.

Příjemci investičních dotací v některých případech nepostupovali v souladu s vyhláškou č. 40/2001 Sb. a ani s dalšími obecně závaznými právními předpisy, zejména se zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek.

Mgr. Zdeňka Profeldová, členka NKÚ

tisk stránky