Financování výstavby víceúčelového zařízení v obci Bublava

30.3.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/14


Cílem kontroly bylo prověřit účelnost a hospodárnost při vynaložení prostředků státního rozpočtu určených na výstavbu víceúčelového zařízení v obci Bublava.

Kontrolovaným obdobím byly roky 1999 až 2003, v případě věcných souvislostí i léta předchozí a následující období do ukončení kontroly.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Státní fond životního prostředí České republiky a obec Bublava.

V době zahájení výstavby aquaparku se sjednanou cenou díla ve výši 99 858 455 Kč měla obec Bublava zajištěno pouze 17 mil. Kč, které byly poskytnuty ze státního rozpočtu. Tato akce nebyla finančně dostatečně zabezpečena. Přestože ze státního rozpočtu bylo postupně uvolněno 57 mil. Kč, stavba není dokončena, v současné době je zcela zastavena, a vynaložení těchto prostředků tak nebylo účelné ani hospodárné. Záměr vybudovat v obci Bublava aquapark navíc neodpovídá místním podmínkám, neboť obec mj. nemá do dnešního dne spolehlivý a kapacitně postačující zdroj vody ani vodovodní řad.

Finanční prostředky ze státního rozpočtu byly obci Bublava přidělovány tak, že nejprve byla příslušná dotace schválena Poslaneckou sněmovnou v zákoně o státním rozpočtu na daný rok a až následně obec předkládala požadované podklady poskytovatelům dotací. Ministerstva, jejichž prostřednictvím byly dotace poskytnuty, tak neměla možnost posoudit úroveň připravenosti a reálnost investiční akce před jejím zařazením do státního rozpočtu. V roce 2001 bylo navíc zařazeno financování akce do programu MŠMT, do kterého svým charakterem vůbec nepatřila.

MŠMT nevyužilo zákonné možnosti provést u obce Bublava finanční kontrolu a kontrolu dodržování podmínek užití dotace danou rozhodnutími.

Obec Bublava předložila poskytovatelům dotace investiční záměry z let 1997, 1998 a 2001. V těchto investičních záměrech je uvedeno, že byly schváleny obecním zastupitelstvem. Kontrolou bylo zjištěno, že v letech 1997 a 2001 obecním zastupitelstvem schváleny nebyly.

Obec Bublava předložila při uzavření smlouvy o poskytnutí dotace s MF ze dne 12. 8. 1999 doklady, které potvrzovaly její vlastnictví pozemků, na kterých byla výstavba aquaparku uskutečněna, ačkoliv již 21. 6. 1999 tyto pozemky prodala soukromé firmě. Tímto jednáním obec uvedla MF v omyl.

Obec Bublava porušila zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, tím, že uzavřela smlouvy s celkovou cenou 189 599 526 Kč (bez DPH) na předmět díla, který se neshodoval s předmětem zadání veřejné zakázky.

Obec Bublava porušila zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), a nedodržela rozpočtovou kázeň tím, že nesplnila stanovený termín realizace stavby a technologických dodávek akce (05/2002) ani termín závěrečného vyhodnocení akce (11/2002).

Obec Bublava porušila zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, tím, že v letech 1999 - 2001 zaúčtovala faktury vystavené firmou IPS, a. s., Praha, které nebyly průkazné, neboť neobsahovaly údaje o měrných jednotkách a množství fakturovaného materiálu a prací.

Obec Bublava dosáhla v souvislosti s výstavbou aquaparku celkového zadlužení více než 92 mil. Kč. I po částečném oddlužení obce činily její závazky k datu ukončení kontroly NKÚ téměř 50 mil. Kč.

JUDr. Jan Holeček, člen NKÚ

tisk stránky