Hospodaření s finančními prostředky poskytovanými ze státního rozpočtu prostřednictvím příspěvku účastníkům stavebního spoření

30.3.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/15


Cílem kontroly bylo prověřit užití finančních prostředků, které jsou poskytovány stavebním spořitelnám ze státního rozpočtu.

Kontrolovaným obdobím byly roky 2002 a 2003. Právní předpisy uváděné v tomto kontrolním závěru jsou aplikovány ve znění platném pro kontrolované období.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí, Českomoravská stavební spořitelna, a. s., HYPO stavební spořitelna, a. s., Raiffeisen stavební spořitelna, a. s., Stavební spořitelna České spořitelny, a. s., Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky, a. s., a Wüstenrot - stavební spořitelna, a. s.

Ve sledovaném období let 2002 a 2003 bylo ze státního rozpočtu České republiky poskytnuto účastníkům stavebního spoření celkem 24,3 mld. Kč jako záloha státní podpory. Část těchto vyplacených prostředků byla stavebními spořitelnami vrácena do státního rozpočtu, a to ve výši 0,4 mld. Kč, takže státní podpora stavebního spoření po započtení vrácených záloh činila za oba roky celkem 23,9 mld. Kč.

Ze souhrnných přehledů o finančních prostředcích, které byly získány z podkladů pěti kontrolovaných stavebních spořitelen, je zřejmé, že zatímco vklady účastníků stavebního spoření dosáhly koncem roku 2003 celkem 208,8 mld. Kč, byly za stejné období poskytnuty úvěry ze stavebního spoření ve výši 64,7 mld. Kč. Z toho lze dovodit, že pouze 31 % prostředků, které měly tyto stavební spořitelny od svých klientů k dispozici, bylo prokazatelně použito na zabezpečení bytových potřeb prostřednictvím úvěru ze stavebního spoření. Stavební spoření je tak více využíváno pro ukládání volných finančních prostředků jeho účastníků, včetně možnosti získat státní podporu, a méně pro zajištění účelového úvěru na financování bytových potřeb.

Kontrolní zjištění se týkala zejména těchto nedostatků v činnosti kontrolovaných osob:

  • Při provádění kontrol ze strany MF zahájených u všech stavebních spořitelen v roce 2001 a v roce 2003 šlo zejména o nevyužití oprávnění MF dle zákona o státní kontrole, dále o formu a obsah písemností pořizovaných MF o výsledcích kontrol a nedostatky v řízení o námitkách. MF umožnilo svým postupem, aby stavební spořitelny během téměř tří let doplňovaly vyžádané doklady, na jejichž základě mohlo při kontrole zjistit skutečný stav věcí. MF při kontrole používání státní podpory u stavebních spořitelen nezjistilo porušení podmínek stanovených zákonem a neuložilo stavebním spořitelnám v kontrolovaném období žádnou pokutu. V roce 2002 MF nesestavilo plán kontrol a nezahájilo kontrolu používání státní podpory u žádné stavební spořitelny.
  • Při vracení finančních prostředků nedodržují stavební spořitelny striktně zákon o stavebním spoření, neboť vracené zálohy státní podpory jsou připisovány MF po stanoveném dvouměsíčním termínu od zjištění důvodu pro vracení. Za kontrolované období bylo opožděně vráceno více než 10 mil. Kč. Přesto MF nepřijalo žádná opatření, která by zajistila, aby zálohy státní podpory byly stavebními spořitelnami vraceny v zákonem stanovené lhůtě.
  • Zůstatky záloh státní podpory evidované na účtech účastníků stavebního spoření, které spravují stavební spořitelny k 31. 12. sledovaných let, nejsou vedeny v jejich účetnictví jako samostatná položka, kterou je možno doložit výpisem z hlavní knihy, ale lze je získat pouze z informačního systému stavebních spořitelen. Rovněž údaje o výši vkladů ze stavebního spoření přijatých od účastníků uváděné ve výročních zprávách roku 2002 a 2003 neodrážely skutečný stav a uživatelům těchto informací nebyly poskytnuty pravdivé údaje o výši a struktuře finančních prostředků spravovaných těmito spořitelnami.
  • Stavební spořitelny VSS KB a Wüstenrot nepostupovaly při uzavírání smluv o stavebním spoření v souladu s Občanským zákoníkem a potvrzovaly jejich „účinnost“ bez ohledu na datum přijetí návrhu smlouvy účastníkem. Důsledkem tohoto postupu byla skutečnost, že klient spořil na smlouvu, která dosud nenabyla účinnosti.

Stavební spořitelny disponují značným objemem finančních prostředků převedených ze státního rozpočtu jako zálohy státní podpory, které spravují a evidují je na účtech účastníků stavebního spoření. Podle údajů získaných od čtyř kontrolovaných stavebních spořitelen tento zůstatek záloh státní podpory k 31. 12. 2003 dosáhl téměř 15 mld. Kč. Vzhledem k tomuto značnému objemu by kontrola ze strany MF neměla být prováděna pouze formálně, ale důsledně v souladu se zákonem o státní kontrole a s kvalitními výstupy tak, aby se zabránilo opakování zjištěných nedostatků.

Ing. Josef Pohl, člen NKÚ

tisk stránky