Prostředky státního rozpočtu poskytované jako státní příspěvek ve prospěch účastníků penzijního připojištění

30.3.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/37


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s prostředky státního rozpočtu poskytovanými penzijním fondům.

Kontrolováno bylo období od roku 2001 do roku 2003, v případě věcných souvislostí i období navazující. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí, ABN AMRO Penzijní fond, a. s., CREDIT SUISSE LIFE & PENSIONS PENZIJNÍ FOND, a. s., ČSOB Penzijní fond Stabilita, a. s., Penzijní fond České pojišťovny, a. s., Penzijní fond České spořitelny, a. s.

Ministerstvo financí

  • neuplatňovalo vůči penzijním fondům, až na výjimky, sankce (pokuty, penále) za pozdní vracení státních příspěvků, přestože mělo potřebná data k dispozici ve svém informačním systému,
  • nezamezuje možnosti vyžadovat státní příspěvky i dlouhodobě zpětně, případně i ke smlouvám, které jsou již ukončeny; nemůže tak bez provedené kontroly zajistit, aby takovéto státní příspěvky byly buď dodatečně vyplaceny účastníkovi nebo vráceny do státního rozpočtu, a nestaly se součástí výnosů penzijního fondu,
  • nevyužilo zákonného zmocnění k vydání vyhlášky, např. ke stanovení náležitostí žádosti o státní příspěvek, kterou by byla vyřešena chybějící právní závaznost,
  • nedostatečně využívalo výstupů informačního systému k provádění kontrol u penzijních fondů a k jejich motivaci k dodržování zákonem stanovených lhůt pro vracení státních příspěvků v případech stanovených zákonem,
  • nedostatečně informovalo penzijní fondy o způsobu jak vracet státní příspěvky v jiné než informačním systémem MF vypočtené výši,
  • nenavrhlo úpravu zákona, která by v případě úmrtí účastníka, kdy se prostředky jeho penzijního připojištění stávají předmětem dědického řízení, stanovila pro vrácení státních příspěvků vyžádaných k tomuto penzijnímu připojištění reálně dodržitelnou lhůtu.

Penzijní fondy

  • nevěnovaly mnohdy dostatečnou pozornost zadávání údajů do informačního systému MF, v důsledku čehož docházelo k chybám, často opakovaným, kdy byly státní příspěvky vyžádány a připsány na účet účastníka se zpožděním, které mohlo způsobit, že za toto období nebyly poskytovány výnosy z těchto státních příspěvků, nebo kdy byly státní příspěvky vraceny do státního rozpočtu po uplynutí zákonem stanovených lhůt,
  • dostatečně nedbaly na rychlou vzájemnou komunikaci, zejména při převodech penzijního připojištění účastníků mezi penzijními fondy, a s tím spojené ukončování penzijního připojištění účastníka informačním systému MF,
  • mají v některých případech nedostatky v evidenci účastníků penzijního připojištění i v archivaci dokladů spojených s jednotlivými smlouvami o penzijním připojištění,
  • ne vždy dbaly o důsledné dodržování zákona č. 42/1994 Sb. - vedení účtů u jiných bank než u depozitáře, sjednávání jiných produktů než penzijního připojištění,
  • nepřevedly zpětně výnosy ze státních příspěvků, které byly z viny penzijního fondu vyžádány s časovou prodlevou, všem oprávněným účastníkům, ale zpravidla jen těm, kteří toto pochybení reklamovali.

Ing. Jana Krejčová, členka NKÚ

tisk stránky