Rozvoj dopravní infrastruktury v regionech soudržnosti Střední Morava a Ostravsko

23.6.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/25


Cílem kontroly bylo prověřit, zda činnost kontrolovaných osob zaručuje podmínky pro účelné a hospodárné vynakládání finančních prostředků na realizaci dálnice D47 a rychlostní silnice R48. Kontrolováno bylo období let 2003 až 2004 (v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující).

Kontrolovanými osobami byly: Ministerstvo dopravy (a spojů), Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo financí, Státní fond dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen „ŘSD“) - v rámci ŘSD bylo kontrolováno ředitelství v Praze, závod v Brně a správa v Ostravě.

Pořizování páteřní dopravní sítě regionů provází vysoká míra nekoncepčnosti. Hlavním důvodem tohoto stavu je, že státní správa si nevytvořila podmínky pro to, aby mohla rozhodovat o pořízení dopravních sítí tak, aby byla zaručena co nejvyšší celospolečenská návratnost vložených investic. To se projevilo zejména ve snaze zástupců státu financovat D47 ve spolupráci se soukromým sektorem. V případě projektu B.O.T. D47 se zástupci státu nepoučili z nezdaru podobného projektu na D5. Zástupci státu si při vyjednávání o projektu B.O.T.*) D47 nezajistili rovnocennou vyjednávací pozici a při jednáních se soukromým partnerem začali respektovat stanoviska poradců až v době, kdy ČR hrozily vysoké sankce. Zástupci státu při jednáních o pořízení D47 ve spolupráci se soukromým sektorem ponechali iniciativu Výboru, který k tomu neměl pravomoc, a tím do značné míry eliminovali vliv Ministerstva dopravy (a spojů) na konečný výsledek.

Změny priorit mezi R48 a D47 se promítly do zajištění jejich financování. R48 nemá pevně stanovený rámec financování, přestože se na jejím financování podílí EU. Naopak hůře územně připravená D47 sice má řádný rámec financování, ale vzhledem k reálnému stavu připravenosti nemohly být rozpočtové finanční prostředky v roce 2004 proinvestovány.

Pro jednání ŘSD při přípravě a realizaci páteřního dopravního připojení regionů nebyla rozhodujícím motivem hospodárnost. Motivem jednání ŘSD je snaha vyčerpat disponibilní prostředky. ŘSD nepřipravilo liniové dopravní stavby D47 a R48 tak, aby jejich kompletní realizace v celé trase proběhla v co nejkratším časovém úseku a proces pořízení stavby byl co možná nejefektivnější. Pozici ŘSD přitom ztěžují systémové problémy, které nemůže ovlivnit, zejména ve stavebních a územních řízeních i při ovládnutí území.

Kontrola prokázala, že Ministerstvo dopravy (a spojů) nevytvořilo při přípravě a realizaci páteřního dopravního připojení regionů základní podmínky k tomu, aby veřejné prostředky byly z hlediska společnosti vynakládány s vysokou účelností a hospodárností. Tento stav přetrvává již od vzniku ČR. NKÚ proto doporučuje změny stávajícího systému rozhodování ČR o pořizování dopravních sítí tak, aby byly standardně prováděny objektivní rozhodovací postupy, a byl tak omezen prostor pro subjektivní a intuitivní rozhodování o pořízení mnohamiliardových investic.



Ing. Petr Skála, člen Kolegia NKÚ

-------------------

*) Pozn: (PPP – B.O.T. PPP je systém financování investic nebo služeb, kdy soukromý sektor za úhradu od státu nebo jiného veřejného subjektu financuje a provádí či provozuje činnosti, které by měl financovat, provádět a provozovat sektor veřejný (Public – Privat – Partnership). B.O.T. je jedna z forem PPP (Build – Operate – Transfer), ve které soukromá osoba za úplatu pořídí, provozuje a následně po uplynutí dohodnuté doby veřejnému sektoru předá určitou investici, např. silnici, dálnici, tunel, věznici, domov důchodců, závodní jídelnu apod.)

tisk stránky