Majetek státu a prostředky státního rozpočtu kapitol Český báňský úřad a Úřad průmyslového vlastnictví

30.11.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 01/22


Cílem kontroly bylo prověřit u Českého báňského úřadu a Úřadu průmyslového vlastnictví hospodaření s majetkem státu a s prostředky státního rozpočtu.

Kontrolovaným obdobím byly roky 1999, 2000 a 1. pololetí roku 2001. V případě věcných souvislostí byly kontrolovány také roky předcházející. Kontrolovanými osobami byly Český báňský úřad, Úřad průmyslového vlastnictví.

Kontrola provedená u Českého báňského úřadu zjistila a prokázala nehospodárné využívání rozpočtových prostředků a nedostatky v hospodaření s nemovitým majetkem ve vlastnictví státu.

ČBÚ v některých případech používal rozpočtové prostředky přidělené v rámci limitu investičních výdajů na akce neinvestičního charakteru, tj. na opravy a údržbu. Současně o těchto akcích nesprávně účtoval jako o technickém zhodnocení, což se projevilo ve zvýšení pořizovacích cen příslušných budov.

Ve dvou případech ČBÚ porušil zákon o zadávání veřejných zakázek tím, že zadal zakázky bez výběrového řízení. V některých případech bylo zjištěno obcházení tohoto zákona tím, že dodávky prací stejného charakteru a od shodných dodavatelů ČBÚ v příslušném roce neodůvodněně rozděloval do několika etap. V řadě případů byly dodávky realizovány pouze na základě ústních ujednání.

Nedostatky byly zjištěny v oblasti dosahování rozpočtových příjmů z pronájmů nebytových prostor podnikatelským subjektům v nemovitostech, s nimiž byl ČBÚ příslušný hospodařit. Smluvní výše nájemného byla vzhledem k atraktivnosti příslušných lokalit v některých zjištěných případech velmi nízká, přičemž rozsah ploch pronajatých k podnikatelským účelům nebyl zanedbatelný a činil v době kontroly cca 2 000 m2. ČBÚ zdůvodňoval v některých případech nízké nájemné kompenzací služeb poskytnutých od nájemců, které však nedoložil.

Lze pochybovat o hospodárném využití rozpočtových prostředků na výzkumnou a vývojovou činnost, kterou ČBÚ počínaje rokem 1999 zajišťuje a financuje ze státního rozpočtu. Zadání programů výzkumu a vývoje zahajovaných v letech 1999 a 2000 bylo formulováno pouze obecně. V projektech zpracovaných řešiteli a odsouhlasených ČBÚ jsou uvedeny pouze roční náklady na výzkumné práce. Potřeba kapacit na řešení jednotlivých úkolů a etap ani jejich finanční ocenění není v projektech uvedena, takže nelze objektivně posoudit úměrnost celkových finančních nákladů na řešení. U všech projektů požadoval ČBÚ pouze nehmotné výstupy, např. studie, metodické postupy, stanovení technických podmínek, vypracování podkladů pro úpravu zákonů, vyhlášek a norem.

Závažné nedostatky byly zjištěny ve vedení účetnictví. ČBÚ neocenil a nezavedl do účetnictví pozemky o celkové výměře cca 12 tis. m2 a nesprávně vykazoval v účetnictví pořizovací ceny nemovitostí. Neúčtoval o nehmotných výsledcích výzkumu a vývoje.

Úřad průmyslového vlastnictví postupoval nehospodárně při prodeji pozemků. Závažnější nedostatky v hospodaření s prostředky státního rozpočtu u tohoto úřadu zjištěny nebyly.

tisk stránky