Hospodaření Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových s majetkem státu

9.1.2006 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 05/01


Cílem kontroly bylo prověřit postupy při nabývání majetku státu a jeho správě, včetně pronájmu a odprodeje v období 2003-2004 u Ministerstva financí a Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Kontrolní akci řídila členka NKÚ Mgr. Marie Hošková.

Ministerstvo financí v případech převodů majetku, tj. nemovitých věcí, bytů a nebytových prostor, uděluje tzv. schvalovací doložku ke smlouvám, k jejichž platnosti to vyžaduje zákon o majetku. Schvalovací doložky jsou v ojedinělých případech udělovány až s tříletým časovým odstupem od doručení smlouvy na MF. Tímto postupem vznikají další výdaje spojené se správou majetku, popřípadě může dojít k odstoupení kupce od smlouvy.

Kontrola zjistila, že Úřad neprováděl inventarizaci dokladových spisů nebo inventurní soupisy neobsahovaly veškeré náležitosti, např. nebyla uváděna hodnota majetku, nebyly specifikovány pohledávky podle dlužníků a závazky podle věřitele apod.

Kontrolou bylo dále zjištěno, že Úřad opakovaně nepostupoval v souladu se zákonem o účetnictví, když ne vždy účtoval o majetku, se kterým byl příslušný hospodařit, a naopak účtoval o majetku, se kterým příslušnost hospodařit neměl, např. u pozemků převedených na Pozemkový fond ČR.

Kontrola poukázala i na to, že předání a převzetí majetku státu, práv, pohledávek a závazků od OkÚ bylo nepřehledné. Na tyto nedostatky poukázala již kontrolní akce NKÚ č. 03/03 – Nakládání s majetkem, právy a závazky České republiky v souvislosti s rušením okresních úřadů. Úřad stále řeší nesrovnalosti a majetek, který není dohledán či jinak dořešen. Lze konstatovat, že dohledání majetku zůstává i nadále úkolem Úřadu a je možno očekávat i jeho odepsání z účetnictví. Pro dořešení uvedených problémů je zapotřebí důsledná součinnost Úřadu s Ministerstvem financí.

tisk stránky