Podpora zemědělství a lesního hospodářství poskytovaná prostřednictvím Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a. s.

9.1.2006 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 05/10


Cílem kontrolní akce bylo prověřit výkon akcionářských práv státu a výkon správy prostředků státního rozpočtu z hlediska naplnění účelu, k němuž byl Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a. s., založen.

Kontrolováno bylo období od roku 1999 do roku 2005 (rok 2005 do doby ukončení kontroly), v případě věcných a časových souvislostí i období od vzniku Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a. s., tj. od roku 1993.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo zemědělství (dále jen „MZe“) a Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a. s. (dále jen „PGRLF“).

Kontrolní akci řídila členka NKÚ JUDr. Eliška Kadaňová

Bez existence právních předpisů, které by upravovaly postup státních orgánů při zakládání obchodních společností, založilo MZe v roce 1993 podle usnesení vlády akciovou společnost Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond. Jediným akcionářem je stát, akcionářská práva státu vykonává MZe.

MZe je zároveň správcem kapitoly státního rozpočtu, prostřednictvím které jsou dotace do zemědělství – do „agropotravinářského“ komplexu uvolňovány. MZe část dotací poskytuje přímo, část dotací převádí do PGRLF a tato obchodní společnost poskytuje státní podporu dalším podnikatelským subjektům. Přitom příslušné zákony neumožňovaly a ani v současné době neumožňují poskytovat státní podporu podnikatelským subjektem, byť by byl založen státem. K 31. 12. 2004 bylo prostřednictvím rozpočtové kapitoly 329 – Ministerstvo zemědělství ze státního rozpočtu pro PGRLF uvolněno více než 23 mld. Kč.

Na základě předchozí kontroly NKÚ a následně zpracovaných analýz byl připravován návrh zákona o přeměně PGRLF na státní fond. Od tohoto záměru MZe upustilo, protože učinilo závěr, že PGRLF může být v souladu se zákonnou úpravou platnou od roku 2001 považován za konečného příjemce dotací ze státního rozpočtu. PGRLF však nevykonává činnost, pro kterou jsou dotace zákonem o státním rozpočtu určeny (dotace do „agro-potravinářského“ komplexu), a nadále zprostředkovává, resp. poskytuje státní podporu dalším podnikatelským subjektům. Z uvedeného vyplývá, že poskytování dotací prostřednictvím PGRLF nebylo dáno do souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech.

Kontrolou bylo dále zjištěno, že po celou dobu existence PGRLF činí problémy vymezení předmětu činnosti této obchodní společnosti. Činnost, kterou PGRLF zabezpečoval, neodpovídala vždy a ani v současné době neodpovídá zápisu v obchodním rejstříku. Předmět činnosti zapsaný v obchodním rejstříku není ani shodný s předmětem činnosti, jak je uveden ve Stanovách PGRLF.

Rozsah činnosti PGRLF byl vymezen v roce 1993 usnesením vlády. Některé zásadní změny týkající se předmětu činnosti, resp. okruhu podporovaných subjektů již vláda neprojednala nebo projednala se značným zpožděním. V jiném případě (o poskytování půjček podnikatelským subjektům postiženým povodněmi) sice vláda rozhodla, ale tato činnost nemohla být zapsána do obchodního rejstříku, protože PGRLF k ní nebyl oprávněn. Dále např. nebyla dosud vládou koncepčně posouzena problematika státní podpory zemědělského pojištění, přesto ji PGRLF na základě rozhodnutí jediného akcionáře poskytuje.

V roce 2000 vláda uložila rozšířit resortní registr o konečné příjemce všech účelově poskytnutých prostředků státního rozpočtu z PGRLF. Kontrolou bylo zjištěno, že v Centrální evidenci dotací a návratných finančních výpomocí nebyly uvedeny základní údaje o příjemcích a dotacích poskytovaných PGRLF do „agropotravinářského“ komplexu. Nesplnění této povinnosti se týká objemu dotací ve výši téměř 4 mld. Kč.

Do roku 2001 MZe nepožadovalo a PGRLF nepředkládal podklady pro zúčtování uvolněných prostředků se státním rozpočtem. MZe veškeré prostředky uvolněné PGRLF vykazovalo jako spotřebované. K 31. 12. 2001 však měl PGRLF zůstatek nerozdělených prostředků státního rozpočtu z dřívějších let v celkové výši 2,733 mld. Kč. Tyto prostředky nebyly vráceny do státního rozpočtu a MZe jako jediný akcionář rozhodlo o vytvoření vnitřního účelového fondu – Fondu kapitálového dovybavení, který byl PGRLF zřízen k 1. 1. 2001.

tisk stránky