Z peněz na výzkum a vývoj hradili příjemci podpory nejrůznější vybavení do firmy

2.10.2006 - Tisková zpráva o ukončení kontrolní akce č. 06/05


Nejvyšší kontrolní úřad provedl kontrolu Ministerstva životního prostředí a 20 příjemců účelové a institucionální podpory. Cílem bylo prověřit, zda finanční prostředky určené na podporu výzkumu a vývoje byly poskytnuty a využity v souladu s daným účelem, správně a hospodárně. Celkem bylo kontrolováno 54 projektů a 6 záměrů, z nichž některé byly ukončené, jiné i aktuálně řešené.

Kontrolovaným obdobím byly roky 2002 až 2005, kontrolované osoby Ministerstvo životního prostředí (MŽP) a příjemci podpory: Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, CENIA - česká informační agentura životního prostředí, Česká geologická služba, Český hydrometeorologický ústav, Ústav systémové biologie a ekologie AV ČR, Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Masarykova univerzita, ZO ČSOP VLAŠIM a RNDr. Jan Hošek - Areál ČOV, Hořovice, společnosti Czech RE Agency, EKOTOXA OPAVA, ENKI, ENVI, KOLPRON CZ, LÖW & spol., Solartec, SYSNET, UT 2002.

MŽP poskytovalo v kontrolovaném období finanční prostředky na řešení jak projektů v rámci Národního programu výzkumu a programů v působnosti poskytovatele (účelová podpora), tak i výzkumných záměrů (institucionální podpora). Schválený státní rozpočet obsahoval po úpravách výdaje přes dvě miliardy korun.

„Systém řízení a kontroly, který ministerstvo používá, neumožňuje nalézt většinu nedostatků zjištěných naší kontrolou. Kromě omezeného počtu případů, kde MŽP provedlo finanční kontrolu, nemohlo ověřit, zda proplacené náklady byly nutné pro řešení projektu nebo záměru a zda byly dodržovány další podmínky právních předpisů i smluv,“ komentoval výsledek kontroly prezident NKÚ František Dohnal.

Do roku 2005 byly podle Dohnala řešeny programy (některé pokračují do roku 2006), jejichž cíle jsou nekonkrétní, nejednoznačné a obtížně vyhodnotitelné. Chybí jim také časové vymezení pro jejich dosažení. MŽP hodnotilo programy a jejich využití prostřednictvím výsledků jednotlivých ukončených projektů. „To, že hodnocení dosažených výsledků odpovídá cílům programů, je dáno zejména tím, že tyto cíle byly stanoveny velmi obecně. Kontrolovaná výběrová řízení určená pro zadání projektů obsahovala nedostatky, pro které je lze (veřejná zakázka, veřejné soutěže) označit za málo transparentní a objektivní,“ řekl prezident.

Čerpání a využívání podpory kontrolovalo MŽP prostřednictvím tzv. „řádného vyúčtování“, jehož vypovídací schopnost byla omezená – příjemci je vypracovávali neúplně, nesprávně a v rozporu s náklady skutečně vykázanými v účetnictví. Zejména však z vyúčtování nelze bez dalších dokladů posoudit, zda se jednotlivé výdaje týkaly uznaných nákladů a zda podpora byla využívána pouze pro řešení projektů nebo záměrů.

NKÚ zjistil množství nedostatků také u příjemců podpory. Ti vždy neprokázali, že prostředky použili výhradně k úhradě nákladů přímo souvisejících s plněním cílů a parametrů projektu a že šlo o prostředky nutné pro jejich řešení. Tedy že byly zdůvodněné, prokazatelné a přiřazené ke schváleným činnostem.

„Řádně zdůvodněno nebylo například vždy cestovné, které často tvořilo významnou část nákladů. Z podpory výzkumu a vývoje hradili příjemci ve značném rozsahu pořízení nejrůznějšího vybavení obecně využitelného v činnosti firmy nebo organizace. V řadě případů nedodržovali povinnost vést pro každý projekt a záměr samostatnou oddělenou evidenci o uznaných nákladech, což je základní předpoklad pro účinnou kontrolu,“ uvedl prezident Dohnal.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na rok 2006 pod číslem 06/05. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Zdeněk Brandt.

Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad


Viz též: Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 06/05 - formát PDF


tisk stránky