Podle NKÚ mohou být některé smlouvy na prodej dřeva nevýhodné

Tisková zpráva, 5. 6. 2007


Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ve své zprávě, která měla prověřit hospodaření státního podniku s majetkem státu a finančními prostředky konstatoval, že některé obchodní smlouvy na prodej dřeva mohou být ve svém důsledku nevýhodné.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo obrany (MO) a Vojenské lesy a statky ČR, s. p. (VLS), kontrolovaným obdobím roky 2004 a 2005, v případě věcných a časových souvislostí i období předcházející a bezprostředně navazující.

„Obchodně závazkové vztahy při prodeji dřeva s většími právy na straně kupujícího jsou nevyvážené a způsob přejímky zboží neodpovídá rovnovážnému postavení obou smluvních stran. Posouzení zboží při přejímce bylo v případě některých uzavřených smluv z hlediska kvality i množství ponecháno pouze na kupujícím,“ uvedl prezident NKÚ. Jak dále dodal, v oblasti smluvních vztahů bylo např. zjištěno, že z předložených faktur nebylo vždy zřejmé jaké konkrétní práce a v jakém rozsahu byly prováděny. „V případě vnitropodnikových faktur nebyly takto doloženy práce subdodavatelů za necelých pět milionů korun,“ řekl Dohnal.

Zpráva NKÚ dále například uvádí, že státní podnik Vojenské lesy a statky ČR schvaloval jízdy soukromými vozidly do místa pravidelného pracoviště jako pracovní cesty a účtoval o nich jako o náhradách za dopravu na pracoviště vlastními motorovými vozidly, ačkoli zákon o cestovních náhradách takový postup nepřipouští. Státní podnik VLS zavedl integrovaný manažerský systém. Ten však není po finanční stránce dostatečně orientován na finanční kontrolu, na posuzování, analýzu a zjišťování příčin nedostatků. Není dostatečně orientován ani na účelnost a hospodárnost, či na kladné výsledky případné kontroly účelnosti a hospodárnosti při zabezpečování potřeb státu. Vojenské lesy a statky se rovněž podrobněji nezabývaly vyhodnocením hospodárnosti a účelnosti kontrolního systému.

Podle prezidenta Dohnala uplatňovalo Ministerstvo obrany v kontrolovaném období pouze předběžnou veřejnosprávní kontrolu, ale dodržování podmínek stanovených k čerpání dotací průběžně ani následně nekontrolovalo. „Předběžné kontroly plnění podmínek čerpání dotací byly provedeny jen u velmi malého procenta případů. Kontrolní systém nebyl zaměřen na hospodárnost, účelnost a efektivnost. Ministerstvo také předem nestanovilo kritéria pro hodnocení hospodárného, efektivního a účelného výkonu veřejné správy při poskytování dotací,“ konstatoval prezident NKÚ.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2006 pod číslem 06/38. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala členka NKÚ Ing. Ludmila Brynychová.

Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad


Viz též: Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 06/38 - formát PDF


tisk stránky