Financování rozvoje dopravních sítí v České republice nese stále velká rizika

Tisková zpráva
26. 7. 2007


Ve srovnání se stavem uvedeným v kontrolním závěru z kontrolní akce č. 02/10 se činnost Ministerstva dopravy (MD) v oblasti strategie a koncepce rozvoje dopravních sítí zkvalitnila. Proces tvorby strategie a koncepce však nebyl dosud dokončen, takže v současné době neexistuje závazný materiál schválený vládou, který by zaručoval objektivní a efektivní postupy při realizaci koncepčních záměrů rozvoje dopravních sítí. Stávající stav tak umožňuje realizaci staveb s nižší společenskou efektivitou.

Ve stávajících návrzích uvedené koncepce existují i další rizika, která mohou dále snižovat společenskou efektivitu vyložených prostředků státního rozpočtu na rozvoj dopravních sítí ČR. K tomuto závěru došli kontrolující Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) při své další akci, jejímž cílem bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky vynaloženými na rozvoj dopravních sítí v České republice a provést kontrolu opatření přijatých k nápravě dříve zjištěných nedostatků.

„Největším rizikem je absence politicky závazných dlouhodobých cílů rozvoje dopravních sítí, jejichž realizaci bude předcházet socioekonomické posouzení včetně dopadů dopravních staveb na životní prostředí,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Další rizika spočívají podle jeho slov například v tom, že dosud nejsou zpracovány koncepční materiály související s rozvojem dopravních sítí (zákon o veřejné dopravě a navazující plány dopravní obsluhy území, koncepce veřejných logistických center). V současnosti tak existuje riziko financování málo účelných dopravních staveb zařazených do GEPARDI („Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury“- základní koncepční materiál pro rozvoj dopravních sítí).

„To, že nebylo dosud rozhodnuto o pořadí dopravních staveb a o harmonogramech jejich přípravy a realizace, snižuje účinnost systému programového financování. Nedůsledné provádění analýz výnosů a nákladů dopravních staveb, případně nerespektování jejich výsledků, vede k tomu, že je plánováno vynakládání veřejných zdrojů na přípravu a realizaci staveb, u kterých buď vůbec nebyla prokázána společenská efektivnost nebo byla vypočtena nízká,“ přiblížil prezident Dohnal.

Rizikem jsou i většinou velmi nízké odhady nákladů dopravních staveb. Důsledkem pak typicky bývá celkový nedostatek finančních zdrojů na realizaci dopravních sítí. „Toto riziko může například výrazně zvýšit neposkytnutí dotací EU, zejména na finančně náročné vysokorychlostní železniční tratě, jejichž stavby na území ČR zatím nejsou předmětem společného zájmu EU,“ upozornil Dohnal.

Kontrolováno bylo období od roku 2003 do doby ukončení kontroly 2007 a v případě věcných souvislostí i roky předchozí. Kontrolovanou osobou bylo Ministerstvo dopravy.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2006 pod číslem 06/36, řídil ji a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Petr Skála.

Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky