Na nedostatky ve financování dopravních staveb již NKÚ upozorňoval - Ministerstvo dopravy však nápravná opatření nerealizovalo

Tisková zpráva - 18. října 2007


Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) byla zaměřena na systém řízení realizace a na plnění základních věcných, časových a finančních parametrů akcí výstavby a obnovy pozemních komunikací registrovaných v 17 programech evidovaných v ISPROFIN. Podle výsledků však realizace akcí v systému financování programů neměla odpovídající účinnost. „Systém ve většině případů nezabezpečoval efektivní, hospodárné a účelné vynakládání finančních prostředků,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy (MD); Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI); Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a v rámci něj byly kontrolovány: generální ředitelství; závody Brno a Praha; správy Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Chomutov, Liberec, Ostrava, Pardubice, Plzeň a Praha.

Kontrolováno bylo 435 akcí s předpokládanými náklady více než 400 miliard korun, u nichž v kontrolovaném období (od roku 2005 do doby ukončení kontroly, v případě věcných souvislostí i období předcházející) probíhala realizace (příprava nebo výstavba). Průběh realizace byl podrobněji prověřován u 50 akcí o celkové výši 62 miliard.

„U akcí, na jejichž financování se nepodílely přímo prostředky státního rozpočtu (šlo o většinu z kontrolovaných akcí financovaných prostřednictvím SFDI) nebyla důsledně uplatňována pravidla pro financování programů. Docházelo tak k problémům ve finančním krytí řady akcí, a to i po skončení jejich přípravy. Realizace pak musela být zastavována nebo se prodlužovala doba ukončení výstavby a nebo byly akce rozdělovány na etapy. V případech ucelených dopravních tahů byly doby ukončení výstavby prodlouženy proti předpokladům z let 2001 a 2002 o více než šest let. Tím je také odsouváno dosažení předpokládaných účinků,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Před schválením investičních záměrů nebyla také důsledně a komplexně prováděna společensko-ekonomická hodnocení možných variant tras komunikací. Posuzování technických řešení významných stavebních objektů z hlediska jejich investiční náročnosti bylo nedostatečné nebo nebylo prováděno vůbec.

„Na tyto nedostatky již NKÚ upozornil při kontrolní akci č. 04/26. Ministerstvo dopravy k nim sice navrhlo opatření a vláda usnesením uložila místopředsedovi vlády a ministru dopravy jejich zajištění a kontrolu, ale opatření naplněna nebyla,“ řekl Dohnal.

Příprava akcí, týkajících se ucelených dopravních tahů, od zahájení zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí až do vydání stavebního povolení trvala dlouho, v průměru osm let. Předpokládané náklady se u 435 kontrolovaných akcí za období let 2004 až 2007 zvýšily o 76 miliard korun, tj. o 22 %, přičemž u více než poloviny akcí činilo zvýšení 46 %. Předpokládané termíny realizace byly dodrženy jen u 32 % akcí.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2007 pod číslem 07/04. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jiří Adámek.

Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky