Aktuální analýza rizik v bezpečnosti železničního provozu a cestujících chybí

TISKOVÁ ZPRÁVA – 10. září 2008


Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil hospodaření s finančními prostředky poskytnutými na vybrané akce zaměřené na zajištění bezpečnosti železničního provozu a cestujících. Při realizaci jednotlivých akcí byly zjištěny nedostatky spočívající především v nedodržování časových a ekonomických parametrů. Příčinou tohoto stavu je zejména neúplně zvládnutá příprava některých akcí, chyby v projektech a komplikovanost územního a stavebního řízení.

Program Zajištění bezpečnosti železničního provozu a cestujících byl zahájen v roce 1993 a termín jeho ukončení nebyl stanoven. Od roku 2006 do něj nebyly zařazovány další akce a od roku 2000 nebyl financován státním rozpočtem, ale prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „Fond nemá stanovenu povinnost řídit se při schvalování akcí pravidly pro financování programů ve smyslu rozpočtových pravidel. Financování výše uvedeného programu tedy probíhalo mimo rámec zákona o rozpočtových pravidlech a jeho prováděcích předpisů. Tím se systémově oslabovaly požadavky na zajištění účelnosti a hospodárnosti, resp. efektivnosti, vynakládaných finančních prostředků tak, jak to vyžadoval systém financování programů,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Tento stav přináší podle Dohnala rizika především pro jejich objektivní závěrečné vyhodnocení z hlediska účelnosti použitých finančních prostředků.

V rozporu se smluvními podmínkami použila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prostředky SFDI například na realizaci stavebních objektů rekonstrukce podjezdu železniční trati v částce přes sedm milionů korun, které byly převedeny do majetku třetích osob. České dráhy také použily v rozporu se smluvními podmínkami prostředky SFDI například na vybavení provozu rychlého občerstvení za 277 tisíc korun.

„Absence aktuální analýzy rizik v bezpečnosti železničního provozu a cestujících neumožňuje systémově co nejefektivnější směrování finančních prostředků na akce, které by odstranily nejpodstatnější rizika v této oblasti. Do zmíněného programu tak mohly být zařazeny i akce méně důležité nebo nedostatečně zdůvodněné z hlediska zamýšleného účelu,“ uvedl prezident Dohnal.

Finance určené na zajištění bezpečnosti železničního provozu a cestujících by měly na základě poznatků z nehodovosti v železničním provozu směřovat na akce zaměřené na snižování rizika havárií a úrazů. Kontrole jich bylo podrobeno 296, a to s náklady nebo předpokládanou finanční potřebou v celkové výši přes pět miliard korun, jejichž realizace probíhala nebo byla ukončena v období let 2005 až 2007. Celý průběh realizace byl podrobněji prověřován u 36 akcí, vybraných ze základního souboru, s předpokládanou finanční potřebou v celkové výši 860 milionů korun.

Kontrola byla provedena v době od října 2007 do dubna 2008. Kontrolováno bylo období od roku 2005 do doby ukončení kontroly, v případě věcných souvislostí i období předcházející. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a v rámci ní byly kontrolovány ředitelství a stavební správy Olomouc, Plzeň a Praha.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2007 pod číslem 07/25, řídil ji a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Petr Skála.

Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky