Operační program Rozvoj lidských zdrojů provázela dle NKÚ závažná pochybení

Tisková zpráva - 21. ledna 2009


Cílem Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky při realizaci programů a projektů aktivní politiky zaměstnanosti spolufinancovaných z Evropského sociálního fondu (ESF). U MPSV jako řídícího orgánu odhalili kontroloři závažné nedostatky především v oblasti metodického řízení, administrativních kontrol a monitorování účinnosti pomoci. Na úrovni konečných příjemců byly při realizaci jednotlivých projektů zjištěny nedostatky především v oblastech zadávání veřejných zakázek, způsobilých výdajů a publicity.

„Při kontrole jednotlivých projektů jsme odhalili nedostatky v celkové hodnotě cca 646 milionů korun, z toho porušení rozpočtové kázně bylo kvalifikováno u souhrnné částky 39,7 milionů. Nedostatky spočívají především v proplácení výdajů, u nichž nebyly respektovány požadavky vyplývající z evropské i národní legislativy. Celková hodnota zjištěných nedostatků představuje přibližně 48 % kontrolovaného objemu,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

„Například projekt Podpora zaměstnávání v obcích a v organizacích neziskové sféry a rekvalifikace uskutečnilo MPSV se zjevnou snahou vyčerpat prostředky z ESF alokované na rok 2005 do konečného termínu 31. prosince 2007,“ uvedl prezident NKÚ a dodal: „Cíl projektu byl odůvodněn jako ověření možnosti financovat některé nástroje státní aktivní politiky zaměstnanosti (APZ) z prostředků ESF formou refundace nákladů uhrazených v předchozích obdobích úřady práce při realizaci a podle pravidel státní APZ. V takto připraveném projektu však nemohly být a nebyly respektovány základní požadavky právních předpisů Evropského společenství (ES) pro způsobilost výdajů a zajištění publicity.“

Nedodržování zákona o veřejných zakázkách a nehospodárné nakládání s finančními prostředky provázelo také národní a systémové projekty realizované MPSV. „MPSV zadalo veřejnou zakázku za více než 150 milionů korun na realizaci projektu Pomoc dlouhodobě nezaměstnaným na Ostravsku a Mostecku uchazeči, který neprokázal v plném rozsahu splnění kvalifikačních předpokladů a který měl být z veřejné soutěže vyloučen. Při realizaci projektu pak MPSV opakovaně hradilo plnění, které nebylo dodavatelem řádně doloženo. Přestože jako organizační složka státu mělo plnit úkoly spojené s realizací projektu nejhospodárnějším způsobem, uhradilo dodavateli i některé náklady za nehospodárně provedené služby,“ uvedl Dohnal.

MPSV nastavilo ukazatele pro sledování účinnosti pomoci takovým způsobem, že bude podle NKÚ obtížné objektivně vyhodnotit míru dosažení cílů a skutečný dopad OP RLZ na problematiku APZ. Předběžné kontroly před vznikem závazku byly MPSV prováděny se závažnými nedostatky, takže neplnily svůj základní účel, tj. prověřit správnost operace před jejím provedením. Dle kontrolorů se v mnoha případech tento nástroj řízení stal pouhým formálním aktem. Nedostatky byly zjištěny i u provádění předběžné kontroly před provedením platby, kdy příjemcům podpory byly propláceny nárokované částky ještě před schválením žádostí o platbu a před vyhotovením osvědčení o provedené práci, tedy v době, kdy nemohla být ověřena výše propláceného závazku.

Kontrola byla provedena v době od února do října 2008. Kontrolovaným obdobím byly roky 2004 až 2007, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující.

Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), úřady práce v Českých Budějovicích, Karlových Varech, v Hradci Králové, Olomouci a v Plzni a vybraní příjemci podpory (seznam viz informace z kontrolní akce).

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2008 pod číslem 08/06. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala členka NKÚ Mgr. Marie Hošková.

Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky