Kontroloři NKÚ zjistili až stotisícové rozdíly v nákladech na jedno lůžko u stejných druhů pobytových služeb

TISKOVÁ ZPRÁVA – 11. prosince 2009


Kontrolou, jejímž cílem bylo prověřit poskytování, čerpání a použití peněžních prostředků státu určených na sociální služby regionálního charakteru, bylo Nejvyšším kontrolním úřadem (NKÚ) zjištěno, že Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) neprovedlo v letech 2007 a 2008 žádnou veřejnosprávní kontrolu na místě u příjemců dotací. V rámci MPSV nebyl proveden interní audit administrativních, finančních a řídících procesů v rámci Programu A*. Také zajištění finanční kontroly a inspekční činnosti MPSV v rámci Programu A hodnotí NKÚ jako nedostatečné.

Kontrola byla zaměřena na poskytování peněžních prostředků a čerpání zdrojů financování, administrativní a finanční řízení, monitorování a vyhodnocování na finanční kontrolu a inspekční činnost v Programu A. U krajů byla kontrolována činnost spojená s příjmem a hodnocením žádostí o dotaci poskytovatelů sociálních služeb. U vybraných příjemců dotací bylo předmětem kontroly dodržování právních předpisů a pravidel stanovených MPSV pro poskytování, čerpání a použití dotace.

MPSV v důvodové zprávě k návrhu zákona o sociálních službách předpokládalo nižší výdaje státního rozpočtu v letech 2007 a 2008 v Programu A o 5,9 mld. Kč a u příspěvků na péči předpokládalo nižší výdaje státního rozpočtu o 17,1 mld. Kč. Analýza dopadu realizace zákona o sociálních službách tedy nebyla spolehlivým podkladem při projednávání výše uvedeného zákona.

„Krajům byl na základě obecného ustanovení zákona o krajích a zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2007 poskytnut příspěvek na úhradu nákladů spojených s výkonem přenesené působnosti ve věcech stanovených zákonem o sociálních službách. MPSV však část těchto nákladů hradilo krajům v letech 2007 a 2008 přímo z rozpočtu kapitoly 313 – Ministerstvo práce a sociálních věcí, a to na základě smlouvy o spolupráci pro zajištění dotačního řízení v oblasti sociálních služeb. Tento postup nebyl v souladu s výše uvedenými právními předpisy,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Na úroveň krajů byla zákonem o sociálních službách převedena část agendy dotačního řízení zaměřená na příjem žádostí, jejich formální a věcné hodnocení a na navržení výše dotace. „Přesto tato dekoncentrace nepřinesla snížení administrativní náročnosti tohoto řízení, protože některé shodné úkony se provádějí jak na úrovni krajů, tak i na MPSV,“ doplnil Dohnal.

U stejných druhů pobytových služeb kontroloři zjistili výrazné rozdíly v nákladech na jedno lůžko za rok, a to řádově až stotisícové. MPSV přitom rozdílnou nákladovost u stejných druhů pobytových služeb neanalyzuje. Ministerstvo také nevytvořilo systém sběru informací o skutečných nákladech, zdrojích financování, kapacitě, počtech zaměstnanců a uživatelů sociálních služeb. Nemá dostatečné podklady pro hodnocení výdajů státního rozpočtu v Programu A.

Kontrolovaným obdobím byly roky 2007 a 2008, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující. Kontrola byla prováděna od ledna do srpna 2009.

Kontrolované osoby: Ministerstvo práce a sociálních věcí; kraje Jihočeský, Zlínský, Liberecký, Ústecký; Sociální služby města Kroměříže, příspěvková organizace; Centrum sociální pomoci Litoměřice, příspěvková organizace; Centrum sociálních služeb Jindřichův Hradec; Domov důchodců Český Dub, příspěvková organizace; Dům seniorů Liberec - Františkov, příspěvková organizace.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/03. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala členka NKÚ Mgr. Marie Hošková.

Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad


* Program podpory A = Program A = podpora poskytování sociálních služeb, které mají místní či regionální charakter, poskytovaných uživatelům služeb v souladu s místními či regionálními potřebami.

tisk stránky