Riziko dalšího prodloužení termínů dokončení modernizace III. a IV. železničního koridoru se podle NKÚ zvyšuje

TISKOVÁ ZPRÁVA – 8. června 2010


Kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) byla zaměřena na výstavbu III. a IV. železničního koridoru, na kterou bylo ze schválené investiční potřeby 117,6 mld. korun k 30. září 2009 vyčerpáno 29 mld. Dále byl prověřován stav v přípravě výstavby vysokorychlostních tratí.

Ministerstvo dopravy (MD) k výstavbě III. a IV. koridoru navrhlo v letech 2001 a 2002 vládě ke schválení podhodnocenou investiční potřebu 97,1 mld. korun. Problematické bylo i krytí investiční potřeby zdroji financování, zejména šlo o prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a úvěry. Do jisté míry se tak opakovaly nedostatky, které NKÚ zjistil v minulých kontrolních akcích zaměřených na výstavbu I. a II. železničního koridoru (viz kontrola 00/29 a 03/26). Modely financování proto vláda musela již v roce 2005 na základě návrhu MD aktualizovat.

„Investiční potřeba se zvýšila o 21 % na 117,6 mld. Kč a termín dokončení výstavby se posunul o šest let do roku 2016. Efektivnost výstavby, kterou ministerstvo uvedlo při schvalování projektu modernizace III. a IV. železničního koridoru k realizaci, tak klesla o více než jednu třetinu,“ konstatoval prezident NKÚ František Dohnal.

Ministerstvo dopravy nepřijalo dle kontrolorů z NKÚ žádná opatření k zajištění realizace modernizace III. a IV. koridoru podle aktualizovaných modelů financování. Zjištěný stav v realizaci výstavby koridorů ukázal, že ani aktualizované modely financování nebudou dodrženy, protože je vysoce pravděpodobné, že dokončení výstavby si vyžádá další navýšení investiční potřeby o 15 % na 135,5 mld. Kč a termín dokončení se posune minimálně o dva roky. Vyčerpáno bylo 29 mld. korun, tj. 25 % předpokládaných finančních prostředků, a dokončeno bylo 28 % z celkové stavební délky III. a IV. koridoru, přestože již uplynula téměř polovina předpokládané doby realizace.

Tento vývoj investiční potřeby a časové realizace modernizace III. a IV. koridoru dále zhorší efektivnost výstavby. Přitom přepočty ukazatelů efektivnosti z roku 2008 provedené Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) u dvou úseků III. koridoru a u IV. koridoru ukázaly, že vypočtená efektivnost byla, i při použití vyšších sazeb pro ocenění společensko-ekonomických účinků proti původním hodnocením, blízko hranice efektivnosti.

„Nesoulad mezi možnostmi pokrytí finančních potřeb akcí obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury, který ministerstvo v minulých obdobích připustilo nekoncepčním schvalováním velkého množství akcí k realizaci, kumulace realizací staveb III. a IV. koridoru do druhé poloviny let výstavby a i současná ekonomická situace České republiky vedly ke stavu, kdy na další výstavbu koridorů jsou zajištěny finanční zdroje jen v objemu 18 % z předpokládané potřeby na dokončení výstavby po roce 2009,“ upozornil prezident NKÚ Dohnal.

K opožďování realizace a zvyšování nákladů akcí docházelo především ve fázi zpracování přípravných dokumentací a projektů staveb. Nejvýznamnějšími příčinami byly problémy vzniklé v souvislosti s územními a stavebními řízeními, zejména vypořádávání požadavků jejich účastníků. Dále koncepční změny realizace úseku III. koridoru Praha – Beroun a úseku IV. koridoru Tomice – Bystřice u Benešova a v neposlední řadě změny vyvolané požadavky SŽDC nebo MD po schválení přípravné dokumentace staveb.

Cílem kontroly bylo prověřit poskytování, čerpání a použití peněžních prostředků určených na výstavbu III. a IV. železničního koridoru a na přípravu výstavby vysokorychlostních tratí.

Kontrolováno bylo období od roku 2006 do září 2009, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující. Kontrola byla prováděna od června 2009 do ledna 2010. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a její organizační jednotky Ředitelství, Stavební správa Plzeň a Stavební správa Praha.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/19. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jiří Adámek.

Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky