NKÚ zkontroloval finance poskytované na úhradu ztráty ze závazku veřejné služby v železniční osobní dopravě

TISKOVÁ ZPRÁVA – 1. července 2010


Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zkontroloval prostředky státního rozpočtu v celkové výši 11,5 mld. korun, které Ministerstvo dopravy (MD) poskytlo v období 2007 až 2009 na zajišťování dopravních potřeb státu. Dále byly kontrolovány dotace ze státního rozpočtu ve výši 3,0 mld. Kč, které MD poskytlo v roce 2009 krajům na dofinancování úhrady prokazatelné ztráty z provozování jimi objednané vlakové dopravy.

Cílem kontroly bylo prověřit systém poskytování, čerpání a použití prostředků státního rozpočtu poskytovaných na úhradu ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě.

“V kontrolovaných činnostech došlo proti předchozím kontrolním akcím k některým zlepšením, a to především ve vymezení rozsahu dopravních potřeb státu, v transparentnosti vykazování prokazatelné ztráty a ve snížení rozdílu mezi výší prokazatelné ztráty vykazované Českými drahami (ČD) a její úhradou. Řada nedostatků ovlivňujících účelnost nebo hospodárnost prostředků státního rozpočtu poskytovaných na veřejnou drážní osobní dopravu však byla zjištěna i touto kontrolní akcí,“ upřesnil prezident NKÚ František Dohnal.

Ministerstvo dopravy objednávalo podle kontrolorů každoročně vyšší dopravní výkony, které však nebyly doprovázeny odpovídajícím růstem počtu cestujících a tržeb z jízdného, prokazatelná ztráta ze zajišťování dopravních potřeb státu v kontrolovaném období vzrostla o 15 %. Nepodniklo účinné kroky vůči ČD ke snižování prokazatelné ztráty. Ministerstvo neotevřelo pro zajišťování dopravních potřeb státu dopravní trh a nevyhlásilo na žádné linky a spoje zadávací řízení, s výjimkou linek a spojů dvou relací, u kterých však zadávací řízení neproběhla korektním způsobem. Jediným dopravcem, který zabezpečoval dopravní potřeby státu, tak byly ČD.

V době probíhajícího schvalovacího procesu právních norem, které mají nově vymezit systém veřejných služeb v přepravě cestujících, včetně jejich úhrady, uzavřelo s ČD bez zadávacího řízení smlouvu na zajišťování dopravních potřeb státu s dobou platnosti od roku 2010 do roku 2019, a v podstatě tím zafixovalo stávající systém na dobu deseti let. Ve smlouvě MD dohodlo i podmínku odkupu kolejových vozidel ČD, přestože tato podmínka může omezovat účast zájemců v budoucích zadávacích řízeních, které může MD podle smlouvy vyhlásit do výše 75 % sjednaných výkonů.

„Ministerstvo řešilo ekonomické problémy ČD, například nárůst ztráty z provozování osobní dopravy v období 2007 až 2009 o 25 %, především zvyšováním dotací ze státního rozpočtu. Dotace poskytlo od roku 2009 i na zajištění regionální dopravy, kterou objednávají a podle zákona o drahách mají hradit kraje. Dotace ze státního rozpočtu tak vzrostly v roce 2009 proti roku 2006 o 4,4 mld. korun, tj. o 175 %.

Ministerstvo neprovedlo žádnou kontrolu zaměřenou na správnost vykazování prokazatelné ztráty z plnění závazku veřejné služby na zajištění dopravních potřeb státu. Na neprovádění kontrol financování závazku veřejné služby jsme však již upozornili v kontrolní akci č. 06/07,“ řekl prezident Dohnal.

Kontrolováno bylo období let 2007 až 2009, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující. Kontrola byla prováděna od září 2009 do března 2010.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy a České dráhy, a.s.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/23. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jiří Adámek.

Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky