NKÚ zkontroloval finanční prostředky určené na výstavbu pozemních komunikací

TISKOVÁ ZPRÁVA – 8. prosince 2010


Cílem kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) zaměřené zejména na systém zabezpečení přípravy akcí a výběr akcí k realizaci v rámci ročních rozpočtů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) v letech 2008–2010 bylo prověřit, zda došlo k odstranění nedostatků zjištěných v předchozích kontrolních akcích (KA). Především v KA č. 06/36 a KA č. 07/04. Kontroloři zjistili, že přetrvávají nedostatky, na které již upozornili v předchozích kontrolních akcích.

„Nesplněním usnesení vlády ČR z dubna 2006 a zastavením práce na dokončení GEPARDI1) nemá Ministerstvo dopravy (MD) k dispozici materiál, který by určoval pořadí dopravních staveb zejména podle jejich společenské potřebnosti ve vazbě na reálné možnosti jejich financování. Ministerstvo také ponechalo v této oblasti velkou pravomoc Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a do průběhu přípravy akcí do schválení investičního záměru prakticky nezasahovalo. V důsledku toho ŘSD nemá stanoveny základní finanční, časové a věcné podmínky pro přípravu akcí,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Nedostatečná koordinace přípravy akcí (která je až do doby zařazení příslušné akce do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury /SFDI/ financována z tzv. globálních položek rozpočtu SFDI) se zajištěním financování jejich následné stavební realizace neposkytuje podle kontrolorů záruku účelného a hospodárného vynakládání finančních prostředků státu. Dokončená příprava akcí nezaručuje, že tyto akce budou realizovány v uvažovaných termínech a finančních objemech. ŘSD v srpnu 2009 evidovalo investiční záměry 958 akcí schválených MD, z toho 246 akcí nebylo doposud zahájeno.

„Ministerstvo dopravy neprokázalo, podle jakých kritérií byly akce zařazovány do Harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008–2013, a tím i navrhovány a schvalovány k vlastní realizaci. Přitom připustilo, aby byl do harmonogramu zařazen velký počet akcí (týkajících se různých komunikací) bez odpovídající vazby na disponibilní finanční zdroje, čímž napomohlo vzniku současného stavu, kdy není možné všechny stavby v případě jejich stavební připravenosti realizovat v předpokládaných termínech. Rozestavěné úseky vážou prostředky i do dalších let. Realizace některých souvislých dopravních tahů je značně opožděna, důvodem je např. i nevypořádání majetkoprávních vztahů,“ uvedl prezident Dohnal.

Ve schválených rozpočtech SFDI docházelo ke změnám, které byly prováděny meziročními převody prostředků a rozpočtovými opatřeními, jejichž zdůvodnění byla často jen obecná, neurčitá a v řadě případů obsahovala věcné chyby a rozpory. Těmito úpravami byla fakticky měněna struktura schváleného rozpočtu SFDI daná jmenovitým seznamem akcí, který je podle zákona součástí schváleného rozpočtu SFDI.

„Zjistili jsme, že v letech 2008–2009 téměř dvě třetiny finančního objemu zakázek (62,8 mld. Kč) získal úzký okruh firem buď samostatně, nebo v rámci sdružení. U 46 zakázek za celkem 13,2 mld. Kč byli pouze dva nebo dokonce jeden uchazeč,“ řekl Dohnal.

Kontrola byla prováděna v období od prosince 2009 do července 2010. Kontrolováno bylo období od roku 2008 do doby ukončení kontroly, v případě věcných souvislostí i období předcházející. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic ČR. V jeho struktuře pak byly kontrolovány: generální ředitelství, závody Brno a Praha, správy České Budějovice, Chomutov, Karlovy Vary, Olomouc, Pardubice a Praha.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/27. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Antonín Macháček.

Mgr. Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad


1] Dokument Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury

tisk stránky