Účetní závěrka Ministerstva dopravy nepodává podle NKÚ věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví

TISKOVÁ ZPRÁVA – 7. června 2010


Cílem kontroly bylo prověřit spolehlivost účetní závěrky k 31. prosinci 2008 předkládané Ministerstvem dopravy (MD) jako podklad pro závěrečný účet kapitoly státního rozpočtu a prověřit, zda při sestavování závěrečného účtu kapitoly za rok 2008 Ministerstvo dopravy postupovalo v souladu s příslušnými právními předpisy.

„Z rozsahu zjištěných celkových nesprávností v účetní závěrce ve výši přes 19,7 mld. korun a z jeho porovnání se stanovenou nejvyšší možnou mírou špatné evidence (hladinou významnosti 1) je zřejmé, že účetní závěrka MD k 31. prosinci 2008 nepodává věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví v souladu se zákonem o účetnictví a příslušnými právními předpisy platnými v České republice pro oblast účetnictví,“ konstatoval prezident NKÚ František Dohnal.

Na částce celkové nesprávnosti se ve výši přes 19,4 mld. korun podílí podhodnocení majetkové účasti ve společnosti České dráhy, a.s. V rámci zjištěných nesprávností je tato nesprávnost sama o sobě zásadní a kvantitativně nejvýznamnější. Zbývající část celkových nesprávností je sice v absolutním vyjádření nižší než stanovená hladina významnosti, nicméně z důvodu povahy vzniku těchto nesprávností se jedná o významné nedostatky ve vedení účetnictví v části zobrazující konečnou spotřebu peněžních prostředků u MD. Nesprávnosti byly zjištěny průřezově celou oblastí majetku a závazků MD, přičemž zjištěné nedostatky byly četné, založené na nesprávných postupech ministerstva při aplikaci platné účetní regulace, vedoucí k častým následným opravám. To ve svém důsledku vedlo podle kontrolorů v mnoha případech k nesprávnému ocenění či obsahu a výši položek účetní závěrky.

Účetní závěrka nebyla spolehlivým podkladem pro sestavení závěrečného účtu kapitoly MD za rok 2008. Ten neobsahoval některé povinné údaje. Vzhledem k nesprávnostem, které byly zjištěny, je podle prezidenta Dohnala nezbytné, aby ministerstvo provedlo ve svém účetnictví takové opravy, které by odstranily zjištěné nedostatky.

Na základě zjištěných skutečností je prokázáno, že MD nemělo v roce 2008 dostatečně účinný vnitřní kontrolní systém v oblasti účetnictví a výkaznictví. V důsledku toho nebyly ministerstvem identifikovány a opraveny nesprávnosti v účetní závěrce a v závěrečném účtu. MD nemělo ani dostatečně účinný vnitřní kontrolní systém v oblasti finančního hospodaření a díky tomu nebyla identifikována rizika u operací, kterými výsledně došlo k porušení rozpočtové kázně. Porušení rozpočtové kázně bylo zjištěno v celkové výši přes čtyři miliony korun.

„Vzhledem ke všem výše uvedeným zjištěním je nutné, aby Ministerstvo dopravy zavedlo takový kontrolní systém, který bude v souladu se zákonem o finanční kontrole v celém rozsahu dostatečný, správný a komplexní podle konkrétních podmínek, a který bude způsobilý zabraňovat vzniku nesprávností, detekovat již existující nesprávnosti a realizovat postupy k jejich odstranění,“ řekl Fr. Dohnal.

Kontrolovanou osobou bylo Ministerstvo dopravy, kontrolovaným obdobím byl rok 2008, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující. Kontrola byla prováděna u MD od září 2009 do března 2010.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/22. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala členka NKÚ Ing. Jaromíra Steidlová.

Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad


1) V souladu s doporučením mezinárodních kontrolních standardů INTOSAI byla nejvyšší možná míra špatné evidence, kterou uživatelé účetních výkazů mohou shledávat jako ještě přijatelnou, stanovena ve výši 2 % z hodnoty výdajů (tj. z 60 143 712 267,92 Kč), které nejpřiměřeněji zobrazují rozsah finanční činnosti dané účetní jednotky.

Hladina významnosti a celková nesprávnost (v Kč):

Způsob určení hladiny významnostiHladina významnostiCelková nesprávnost
2 % z výdajů vykázaných ve výši
60 143 712 267,92
1 202 874 245,3619 735 200 874,33



tisk stránky